Noin 10 000 ihmistä vuodessa saa Suomen kansalaisuuden. Syntyneiden lasten lisäksi Suomi saa siis 10 000 uutta kansalaista joka vuosi.
Kuka on kansalainen?
Kansalainen on valtion jäsen. Kansalaisella on oikeuksia ja velvollisuuksia. Hänellä on oikeus Suomen passiin.
Hän saa äänestää ja olla ehdolla vaaleissa. Suomen kansalainen on myös Euroopan unionin kansalainen.
Kansalaisella on velvollisuus noudattaa Suomen lakeja. Hänellä on velvollisuus puolustaa maata.
Miten pääsee kansalaiseksi?
Ulkomaalainen voi päästä Suomen kansalaiseksi. Kansalaisuutta voi hakea Maahanmuuttovirastosta eli Migristä.
Lähde Migri
mä sain uutta tietoa
iha ookk
sain uutta tietoa
mun uus tieto oli se että oli pakko osata suomea tai ruotsia tai viittomakieltä.
Tiesin jo kaiken :P