Mirkka Danielsbacka tutkii isovanhemmuutta

Mirkka Danielsbacka tutkii isovanhemmuutta. Isovanhemmuus tarkoittaa sitä, millaista on olla mummo tai vaari.

Mitä teet työksesi?

– Olen tutkija. Työskentelen Turun yliopistossa ja Väestöliitolla tällä hetkellä. Tutkin isovanhemmuuden historiaa, sisaruussuhteita ja perhesuhteita. Olen tehnyt yhteistyötä puolisoni Antti Tanskasen kanssa monissa tutkimuksissa.

Miten isovanhempien rooli on muuttunut vuosikymmenten aikana?

– Nykyään isovanhemmilla on enemmän yhteisiä vuosia lapsenlastensa kanssa kuin ennen. Tämä johtuu siitä, että ihmiset elävät nykyään pitempään. Isovanhempien elämäntyyli on muuttunut vuosien varrella, joten myös isovanhempien rooli muuttuu todennäköisesti. Jotkut mummot eivät enää leivo ja tuoksu pullalta.

Miten mummojen ja vaarien roolit eroavat toisistaan?

– Roolit eroavat toisistaan vähemmän kuin ennen. Vaarit hoitavat lapsenlapsia enemmän kuin ennen. Tämä liittyy siihen, että äidin ja isän suhde on yhä tasa-arvoisempi. Myös isät hoitavat lapsia. Siksi myös isovanhempien rooleista tulee tasa-arvoisempia. Silti mummot hoitavat lapsia enemmän kuin vaarit. Vaarit alkavat viettää lapsenlasten kanssa enemmän aikaa, kun lapsenlapset kasvavat vähän. Sitten vaarit voivat opettaa heille monia käytännön taitoja.

Onko Suomessa perheillä ja isovanhemmilla tiiviit välit? Millaiset välit ovat verrattuna Etelä-Euroopan maihin?

– Suomessa perheet ja isovanhemmat pitävät yhteyttä, vaikka he eivät tapaa joka päivä. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa 80 prosenttia isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia vähintään silloin tällöin. Etelä-Euroopan maissa valitaan vain yksi isovanhempi, joka hoitaa lapsenlapsia melkein joka päivä. Siellä hoitoapua tarvitaan, koska päivähoito ei toimi yhtä hyvin kuin Suomessa.

Mitä olet oppinut isovanhemmiltasi?

– Opin isovanhemmiltani paljon asioita kasveista. Sain tietää, mitkä kasvit ovat hyödyllisiä ja mitä kasveja voi käyttää ruokiin.

Mitä muistoja sinulla on isovanhemmistasi?

– Isäni äiti eli mummu asui hyvin lähellä meitä, kun olin pieni. Me kävimme retkillä luonnossa ja menimme uimaan. Meillä oli monia mukavia hetkiä yhdessä.

Minkälaisia asioita lapsenlasten kannattaa kysyä isovanhempien elämästä?

– Minkälaista arkielämä oli isovanhempien lapsuudessa ja nuoruudessa? Millaista koulussa oli? Mitä isovanhempien vanhemmat ja isovanhemmat tekivät?

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste