Kuvassa on purjevene, jonka Jari Vanhatalo on veistänyt punaseetristä, mahongista ja oregonmännystä.

Kuvassa on purjevene, jonka Jari Vanhatalo on veistänyt punaseetristä, mahongista ja oregonmännystä.

Millainen on unelmien vene?

Unelmien vene voi olla halpa tai kallis, uusinta tekniikkaa tai perinteistä käsityötä. Venemessuilla nähtiin myös presidentti Urho Kekkosen entinen vene.

Veneitä hankitaan eri tarpeisiin ja eri budjetilla. Moni suomalainen haaveilee nyt mökkiveneestä. Tavallinen soutuvene oli venemessuilla tarjouksessa hieman alle 1 000 eurolla.

Käsin tehty kaunotar Veneenveistäjät tekevät tilaustöitä asiakkaille, jotka arvostavat perinteitä. Jokeen sopii pidempi ja kapeampi vene kuin järveen, ja meriveneet ovat vankkoja ja tasaperäisiä. Halvimmillaan puisen veneen saa noin 3 500 eurolla. Hinta riippuu työmäärästä ja materiaaleista.

Puuveneveistäjät-yhdistyksen osastolla esillä oli purjevene, jonka Jari Vanhatalo teki amerikkalaisen, vuonna 1889 valmistuneen veneen mallin mukaan. Aikaa veistämiseen kului 600 tuntia. Näin suuritöisen puuveneen hinta vaihtelee 30 000–40 000 euron välillä.

Lue lisää erilaisista veneistä Selkosanomien numerosta 4/2019.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste