Metsälinnut vähenevät Suomessa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Aleksi Lehikoinen
Uutinen julkaistu: 18.11.2014

Metsissä on yhä vähemmän lintuja talvella. Sen sijaan kaupunkilintujen määrä kasvaa.

Vesilinnut ja kaupunkilinnut viihtyvät Suomessa hyvin talvella. Talvehtivia kaupunkilintuja on nyt kolme kertaa enemmän kuin 60 vuotta sitten. Talvehtivia vesilintuja on yli kymmen kertaa enemmän kuin 1950-luvulla. Metsälintuja taas on puolet vähemmän kuin 1950-luvulla.

Kaupunkien linnut pärjäävät hyvin talvella, koska ihmiset ruokkivat niitä pihoilla ja puistoissa. Vesilinnut jäävät Suomeen,

koska alkutalvet ovat lämmenneet. Vesistöt pysyvät sulina yhä pidempään. Tämä johtuu ilmaston lämpenemisestä.

– Suomen on säilytettävä vesilintujen asuinympäristöt, sanoo akatemiatutkija Aleksi Lehikoinen Luonnontieteellisestä keskusmuseosta (Luomus). Metsälintuja on talvella yhä vähemmän, koska metsät vähenevät.

Yli tuhat lintuharrastajaa laskee lintulajien määriä joka vuosi eri puolilla Suomea. Näin lintujen määrien muutoksista saadaan tarkkaa tietoa. Luomuksen tutkijat tekevät tuloksista yhteenvetoja.

Sinisorsa on yleinen vesilintu. Kaupunkilintuja ovat esimerkiksi tilhi ja mustarastas. Tavallisia metsälintuja ovat töyhtötiainen ja hippiäinen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)