Vanhempi merivartija Santeri Aalto ohjaa vartiovenettä.

Vanhempi merivartija Santeri Aalto ohjaa vartiovenettä.

Merivartijat auttavat hädässä

Selkosanomien toimittaja pääsi mukaan, kun merivartijat tekivät merellä partiokierroksen.

Kustavin Susiluodossa merivartijoiden vene irtaantuu vartioaseman laiturista. Vanhempi merivartija Santeri Aalto ottaa kurssin kohti Ahvenanmaata.

Merivartijat ovat lähteneet partiointikierrokselle. Selkosanomien toimittaja on päässyt mukaan kyytiin.

Merivartijat ovat osa Suomen rajavartiolaitosta. He valvovat merellä maan rajoja. He valvovat myös, että merellä liikkuvat veneet ja veneilijät ovat hyvässä kunnossa.

Merivartijoiden yksi tärkeä tehtävä on auttaa hätään joutuneita veneilijöitä. Luutnantti, vartioupseeri Lasse Yli-Heikkilä kertoo, että viimeksi tällainen pelastustehtävä oli muutama päivä sitten.

– Se oli aika tavallinen tapaus. Mies oli lähtenyt ensimmäistä kertaa talven jälkeen vesille.

Veneen moottori meni rikki ja vene alkoi ajelehtia. Kävimme hinaamassa miehen ja veneen turvaan.

Liikkeelle joka säässä

Tavallisten partiokierrosten lisäksi merivartijat lähtevät merille aina, kun saavat hälytyksen. He ovat valmiita hälytyksiin ympäri vuorokauden.

– Liikkeelle lähdetään usein esimerkiksi keskellä yötä kovassa myrskyssä, Santeri Aalto huomauttaa.

Merivartioaseman päällikkö Tapio Kulmala mainitsee, että merivartijan työssä vaaditaan hyvää fyysistä ja henkistä kuntoa.

– Lisäksi pitää tietenkin tottua työrytmiin. Meillä merivartijat ovat työssä aina viikon vartioasemalla, ja sitten heillä on viikko vapaata, Tapio Kulmala kertoo.

– Työssä pärjääminen vaatii tietenkin myös sitä, että pitää merestä ja merellä liikkumisesta, Santeri Aalto lisää.

Tekniikasta paljon apua

Merivartijat ovat tottuneita merenkävijöitä. Heillä on työssään apua myös hyvistä varusteista. Myös isossa partioveneessä, jolla olemme liikkeellä, on paljon tekniikkaa. Veneessä on esimerkiksi lämpökamera.

– Lämpökamera näyttää selvästi kaikki sellaiset kohteet, jotka ovat lämpimiä. Siitä on apua, kun etsimme mereltä ihmisiä, vaikkapa kadonneeksi ilmoitettua veneilijää, Santeri Aalto kertoo.

Partioveneessä on myös paarit sairaankuljetusta varten. Kaikkein kiireellisimmässä tapauksissa apuun tulee Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopteri.

– Autamme usein, jos vaikkapa veneilijä tai kesämökkiläinen tarvitsee nopeaa kuljetusta sairaalaan. Autamme myös palomiehiä, jos vaikkapa laiva syttyy palamaan, Lasse Yli-Heikkilä kertoo.

Merellä kaikki hyvin

Olemme tulleet isolla partio-veneellä jo lähelle Ahvenanmaan ensimmäisiä saaria. Merilinnut lentävät nopeasti liikkuvan partioveneen tieltä pois. Tällä hetkellä merellä ei näy muita veneitä. Kaukana horisontissa näkyy yksi laiva.

– Se on rahtilaiva, joka odottelee pääsyä Uuden-kaupungin satamaan, Santeri Aalto kertoo.

Merellä kaikki hyvin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste