Pyörävuokraamon nimi on Fillarikontti. Nimi tulee siitä, että vuokraamo on rakennettu rekka-auton kontin sisälle.

Pyörävuokraamon nimi on Fillarikontti. Nimi tulee siitä, että vuokraamo on rakennettu kuorma-auton kontin sisälle.

Matilda ja Georgy kesätyössä pyörävuokraamossa

Järvenpään kaupunki toteutti tänä kesänä hyvän idean. Kaupunki perusti polkupyörävuokraamon. Samalla syntyi kesätyöpaikka seitsemälle nuorelle.

Matilda Oksanen ja Georgy Chirikov ovat kesätöissä Fillarikontissa kesäkuun ajan. Molemmat ovat 15-vuotiaita.

‑ Pyöräily on kivempaa kuin mopedilla ajaminen, toteaa Georgy. Hän osaa huoltaa pyöriä. Esimerkiksi renkaan paikkaus sujuu hyvin.

‑ Täällä on rentoa olla töissä, Georgy jatkaa.

– Kukaan ei hoputa. Työt saa tehdä rauhassa.

‑ Ilmapiiri on hyvä, kehuu myös Matilda.

Kaukaisimmat vuokraajat ovat tulleet Brasiliasta. Lisää turistiryhmiä on tulossa pyöräilemään myöhemmin kesällä.

Matilda ja Georgy koulutettiin myös opastamaan pyöräilijöitä. Heidät vietiin pyöräretkelle Tuusulanjärven ympäri. Retki kesti neljä tuntia. Sen aikana nuoret kesätyöntekijät näkivät itse Tuusulanjärven ympäristön tärkeimmät kohteet. Nyt he tietävät, miten esimerkiksi Ainolaan pääsee ja kauanko matka kestää. Ainola on säveltäjä Jean Sibeliuksen talo Järvenpään etelälaidalla.

Fillarikontilla järjestetään myös erilaisia tapahtumia. Kesätyöntekijät ovat niissä mukana. Ohjelmassa on muiden muassa asfaltti-picnic ja konsertteja.

Entä palkka? Mitä aiotte tehdä kesätyön palkalla? Matilda ja Georgy saavat vähän yli 800 euroa palkkaa kesäkuussa.

‑ Maksan palkalla tietokoneeni hinnan, kertoo Matilda.

‑ Pääasia on, ettei tarvitse lahnata kotona, Matilda nauraa. Lahnaaminen tarkoittaa ilmeisesti kotona makaamista.

Georgy aikoo käyttää kesätulot vähitellen pieniin menoihin.

Fillarikontti sijaitsee aivan Järvenpään aseman vieressä. Siitä pääsee helposti pyöräretkelle esimerkiksi Tuusulanjärven ympäri. Hyväkuntoinen pyörätie kiertää koko järven. Matkaa kertyy noin 20 kilometriä. Reitin varrella voi tutustua esimerkiksi Ainolaan tai kuvataiteilija Pekka Halosen taloon Halosenniemessä.

Polkupyörän saa koko päiväksi kahdeksalla eurolla. Kolme tuntia maksaa viisi euroa. Vuokrattavana on 12 Jopo-pyörää. Niissä ei ole vaihteita.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste