Kesällä marjatilan emäntä Laura Soupas tekee 18 tunnin työpäiviä.

Kesällä marjatilan emäntä Laura Soupas tekee 18 tunnin työpäiviä.

Mansikanviljely on kovaa työtä

Mansikanviljelijän työpäivä saattaa kestää 18 tuntia, kertoo marjatilan emäntä Laura Soupas.

Wennborgin marjatila sijaitsee Hyvinkäällä kauniissa maalaismaisemassa. Tila on yli sata vuotta vanha. Tila oli ennen osa Kytäjän kartanon maita. Nyt tilan isäntä on Jarkko Hietanen ja emäntä on Laura Soupas. He viljelevät marjoja ja herneitä.

Klikkaa kuvaa, niin pääset katsomaan kuvakirjaa. Se kertoo, miten mansikka matkustaa mansikkamaalta myyntikojuun myytäväksi.

Klikkaa kuvaa, niin pääset katsomaan kuvakirjaa. Kuvakirja kertoo, miten mansikka matkustaa mansikkamaalta myyntikojuun myytäväksi.

 

Suomeen tuodaan keväällä mansikoita ensin Espanjasta, sitten Hollannista ja Etelä-Ruotsista.

Monien mielestä kotimaiset mansikat ovat kuitenkin parhaita. Mistä se johtuu?

‑ Kesällä Suomessa päivät ovat pitkiä ja valoisia. Lisäksi lämpötila vaihtelee paljon vuorokauden aikana. Yöt ovat viileitä ja päivät lämpimiä. Se vaikuttaa mansikoihin siten, että niihin tulee paljon sokeria, Laura Soupas kertoo.

Siksi kotimaiset mansikat ovat parhaita.

Mansikanviljely on kovaa työtä, joka vie paljon aikaa. Laura Soupas arvioi, että hän tekee kesällä 18 tunnin työpäiviä. Silloin ystäviä ja sukulaisia ei juuri ehdi tavata.

Entä mitä mansikanviljelijät tekevät talvella?

‑ Talvella voimme tehdä työtä omalla aikataululla. Silloin on paljon paperitöitä. Esimerkiksi neuvottelemme myyntipaikoista, maksamme laskuja ja teemme kirjanpitoa, Laura Soupas kertoo.

Ehdittekö pitää lomaa?

‑ Lokakuussa lomailemme yleensä pari viikkoa. Pidämme myös talviloman.

Yleisin mansikkalajike Suomessa on Polka. Siitä saadaan suurimmat sadot heinäkuussa. Muita lajeja ovat esimerkiksi Rumba ja Flair. Ne kypsyvät aikaisemmin kesällä.

Tänä vuonna kevät ja kesän alku olivat tavallista lämpimämpiä. Siksi mansikat kypsyivät ainakin viikkoa aiemmin kuin yleensä.

Sato ei välttämättä ole kovin suuri tänä kesänä. Viime talvi oli nimittäin huono monille kasveille, myös mansikalle. Syksy oli lämmin kostea. Talvella oli vähän lunta ja tammikuussa oli kovia pakkasia.

Moni kasvi kuoli, koska lumipeite ei suojannut pakkaselta. Tuhot olivat paikallisia, joissain paikoissa vähäisiä, joissain suuria.

Mansikoiden hinta putoaa hieman kesän aikana. Aluksi se on 6‑8 euroa litraa kohti. Kun Suonenjoelta tulee paljon mansikoita myyntiin, hinta putoaa 4‑5 euroon litraa kohti. Suonenjoella viljelijät kasvattavat paljon mansikoita.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste