Lukijakyselyn vastaajien kesken arvottiin kuusi palkintoa. Kuvassa voittajia arpovat kuvatoimittaja Kaisa Kaatra (vasemmalla), Ll-Bladetin toimittaja Maria Österlund, Selkosanomien päätoimittaja Petri Kiuttu ja taittaja Heidi Ahlström. Voittajat saavat ilmoituksen voitosta postitse.

Lukijoiden toiveet menivät perille

Selkosanomien lukijat kaipaavat enemmän juttuja ainakin neljästä aiheesta. Ne ovat kotimaan uutiset, arjen asiat, viihde ja terveys. Selkosanomat teki tammikuussa lukijakyselyn tilaajille. Toimitus kiittää kaikkia vastaajia! Toimitus käyttää vastauksia apuna, kun lehteä kehitetään entistä paremmaksi.

Lukijakyselystä selviää, että puolet lukijoista lukee melkein kaikki jutut. Samoin puolet lukee yhtä lehteä 15–30 minuuttia. Kolmasosa lukee lehteä vielä pitempään, jopa tunnin ajan.

Suosituimpia toistuvia juttuja ovat viikon kuva ja puheenaihe. Yli puolet lukee ne aina. Noin puolet lukee aina muita toistuvia juttuja, kuten pääkirjoituksen tai sanaselityksen.

Painettu lehti on suosittu

Lukijakysely paljasti, että lukijat seuraavat ahkerasti myös muita tiedotusvälineitä. Vain joka kymmenes lukija sanoo, että ei saa muualta tietoa asioista, joista Selkosanomat kertoo. Yli puolet seuraa Ylen selkouutisia televisiosta. Kolmasosa lukee Ylen selkouutisia verkosta ja 15 prosenttia kuuntelee niitä radiosta.

Painetun lehden kannatus on vahvaa. Suurin osa lukee Selkosanomia mieluimmin painettuna lehtenä. Kaksi kolmesta vastaajasta ei lue lainkaan Selkosanomien verkkolehteä. Toisaalta melkein kaikilla vastaajilla on käytössään internet-yhteys. Verkkolehden suosio voi siis kasvaa tulevaisuudessa.

Selkosanomat ilmestyy nyt kahden viikon välein. Melkein puolet toivoo, että lehti ilmestyisi kerran viikossa.

Selkosanomilla on oma Facebook-sivu, josta pääsee esimerkiksi lukemaan Selkosanomien verkkolehden juttuja. Se on jäänyt vieraaksi tilaajien enemmistölle. Vain 15 prosenttia vastaajista seuraa Selkosanomien Facebook-sivua.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste