Loppuuko urheilun doping?

Timo Seppälä johtaa dopingin vastaista työtä Suomessa. Päästäänkö dopingista urheilussa ikinä eroon?

Timo Seppälä on taistellut dopingia vastaan melkein 30 vuotta. Hän on Suomen dopingin vastaisen toimikunnan lääketieteellinen johtaja. Doping tarkoittaa kiellettyjen aineiden käyttöä urheilussa.

Kuinka kauan dopingia on ollut olemassa?

– Luulen, että dopingia on käytetty aina. Ainakin niin kauan kuin ihmiset ovat urheilleet ja kilpailleet.

Mitä menetelmiä käytettiin ennen vanhaan?

– Jo 1800-luvulla urheilijat käyttivät piristeitä, kuten strykniiniä. Myös alkoholia on käytetty dopingina. Ennen ei ollut sääntöjä, jotka kieltävät dopingaineita.

Milloin säännöt tulivat?

– 1920-luvulla laadittiin sääntöjä, jotka kielsivät piristeiden käytön. Silloin urheilijoita ei vielä testattu, joten piristeiden käyttö jatkui. Pyöräilijät käyttivät esimerkiksi amfetamiinia. Kun urheilijoita kuoli, ymmärrettiin, että dopingia vastaan täytyy taistella kovemmin.

– Ensimmäinen kiellettyjen aineiden lista syntyi vuonna 1968. Silloin alkoi myös urheilijoiden testaus.

Miksi dopingia käytetään edelleen?

– Testaus on ongelma. Huijarit käyttävät usein menetelmiä, jotka eivät vielä paljastu testeissä. 1970-luvulla kiellettiin testosteroni ja anaboliset steroidit, otka kasvattavat lihaksia. Mutta vasta 1980-luvulla steroidit pystyttiin havaitsemaan testeissä.

Luuletko, että urheilijat käyttävät edelleen dopingia?

– Uskon, että vähemmän kuin 1970- ja 1980-luvuilla. Mutta huijareita on yhä. Kehitetään uusia aineita, joita ei havaita testeissä.

– Valitettavasti yhä tapahtuu isoja skandaaleja, kuten äskettäin Venäjällä. Siellä koko urheilujärjestelmä oli mukana huijauksessa. Urheilijoita varoitettiin etukäteen, milloin heitä testataan. Huijauslaboratoriot piilottivat positiiviset testitulokset ja lähettivät vain puhtaat tulokset eteenpäin.

Norjalaiset urheilijat, erityisesti hiihtäjät, ovat ylivoimaisia. Luuletko, että he käyttävät dopingia?

– Uskon, että norjalaiset hiihtäjät ovat niin hyviä, koska Norjassa on niin vahva urheilu- ja varsinkin hiihtokulttuuri. Hyvin monet norjalaiset urheilevat ja kilpailevat. Se selittää, miksi he voittavat niin usein.

Loppuuko dopingin käyttö koskaan?

– Ei, en usko. Kilpaurheilijat yrittävät aina käyttää aineita, jotka tekevät heistä parempia. Mutta toivon, että voimme säilyttää nykyisen, melko puhtaan tason.

– Urheilussa liikkuu valtavasti rahaa. Urheilijoiden palkintorahat ovat usein suuria. Urheiluorganisaatiot saavat mainoksista ja tv-oikeuksista todella suuria korvauksia. Siksi menestys ja ennätykset ovat erityisen tärkeitä.

Käyttävätkö suomalaiset urheilijat dopingia?

– Uskon, että suomalaiset eivät juuri käytä dopingia. Testit ovat olleet erittäin tiukkoja vuoden 2001 hiihdon MM-kisojen dopingskandaalin jälkeen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste