Kuvassa 6-vuotias Viivi Sivusalo istuu poraussimulaattorissa Maan alle -näyttelyssä.

6-vuotias Viivi Sivusalo istuu poraussimulaattorissa Maan alle -näyttelyssä. Kaivosporaajat harjoittelevat poraamista tällaisilla simulaattoreilla.

Kurkistus maan alle

Heurekan uusimman näyttelyn nimi on Maan alle. Se kertoo geologiasta, kaivoksista ja maan alle rakentamisesta.

Vierailijat saavat muun muassa liikuttaa suurta kaivinkonetta, kokeilla kallionporaussimulaattoria ja huuhtoa oikeaa kultaa. Jos joku löytää kultaa, hän saa pitää sen!

Näyttely kertoo monenlaista kaivoksista ja kaivosteollisuuden historiasta. Saamme esimerkiksi tietää, että naiset saivat luvan työskennellä kaivoksissa vasta vuonna 1991. Nykyään monet naiset työskentelevät räjäyttäjinä.

Näyttely kertoo muustakin kuin vain kaivoksista. Siellä voi katsoa filmin, joka kertoo kuvitellusta matkasta maapallon tulikuumaan keskukseen. Toinen filmi näyttää, miten monissa arkipäivän esineissä käytetään mineraaleja. Mineraalit ovat aineita, joita kaivetaan kaivoksista, esimerkiksi rautaa ja kultaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste