Pilvenpiirtäjiksi sanotaan yleensät yli 100 metriä korkeita taloja. Tornitalot ovat kerrostaloja, joissa on yli 12 kerrosta.

Pilvenpiirtäjiksi sanotaan yleensä yli 100 metriä korkeita taloja. Tornitalot ovat kerrostaloja, joissa on yli 12 kerrosta.

Kotona korkealla

Suomessa rakennetaan nyt pilvenpiirtäjiä.

Helsingin Pasilaan, Kalasatamaan ja Espoon Keilaniemeen nousevat pian Suomen korkeimmat asuinrakennukset. Ne ovat yli 130 metriä korkeita ja kohoavat Tampereen näköalatornin Näsinneulan rinnalle.

Tavalliseen kuusikerroksiseen kerrostaloon tai nykyisiin tornitaloihin verrattuna tulevat pilvenpiirtäjät ovat korkeita. Maailman pilvenpiirtäjien rinnalla ne ovat kuitenkin aika matalia.

Vantaan Tikkurilan Kielotorni on 50 metriä korkea asuintalo. Siinä on 17 kerrosta. Tällaisia tornitaloja on monissa Suomen kaupungeissa. Yli 80 metriä korkeita asuintaloja on kuitenkin Suomessa vielä vain muutamia. Helsingin Vuosaaressa sijaitsee tällä hetkellä Suomen korkein asuinrakennus Cirrus. Se on 26-kerroksinen ja 87,5 metriä korkea tornitalo.

Varpu Lehtinen muutti Tikkurilan Kielotorniin rivitalosta 12 vuotta sitten. Hän asuu kaksiossa talon 14. kerroksessa.

– Täällä on mainiota asua! Talvella nautin maisemasta, kun katselen sitä olohuoneen ikkunasta. Kesäiltoina ihailen maisemia parvekkeelta.

– Näen asunnostani upeasti joelle ja kirkolle. Näin ylös ei tule koskaan näköestettä, vaikka lähelle rakennetaan uusia taloja.

– Tärkeää on myös se, että kaikki toimii täällä hyvin ja asuminen on helppoa, Lehtinen lisää.

Miksi korkeita taloja halutaan rakentaa?

Arkkitehtiliiton puheenjohtaja Henna Helander kertoo, että korkeat korkeat rakennukset tulevat aina välillä suosioon.

– Poliitikoilla ja rakennusliikkeillä saattaa olla näyttämisen halu. Ehkä päättäjät ajattelevat, että korkeat rakennukset ovat suurkaupungin merkki, Helander pohtii.

– Käytännöllinen syy on esimerkiksi se, että pieneen tilaan saadaan mahtumaan paljon ihmisiä, kun rakennetaan korkealle. Ylimmistä kerroksista maisemat ovat myös upeat, Helander luettelee.

Helander muistuttaa, että pilvenpiirtäjät ovat maamerkkejä, jotka näkyvät kauas. Niiden suunnitteluun pitäisi panostaa vielä tavallista enemmän.

– Pilvenpiirtäjät näyttävät kuvissa hienoilta, mutta ihmisten kokemus niistä kaupungin maisemassa voi olla ihan erilainen kuin kuvissa. Alimpien kerrosten ihmisiä pitää myös muistaa ajatella. Myös valon ja varjojen vaikutusta on vaikea tietää etukäteen, Helander muistuttaa.

Varpu Lehtinen keksii vain yhden huonon puolen tornitalostaan.

– Nyt olen tottunut taloon. Katselin taloa paljon silloin, kun sitä rakennettiin enkä mieltänyt sitä kauniiksi ulkoapäin. Se on tökerön näköinen torni ja kattokerros näyttää siltä, että se olisi keskeneräinen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste