Peter Lüttge istuu nurmikolla ja nojaa puuhun.

Peter Lüttge on kokenut pyhiinvaeltaja.

Kokenut pyhiinvaeltaja

Viime keväänä Suomessa avattiin uusi pyhiinvaellusreitti, Pyhän Olavin merireitti.

Reitti kulkee Turun tuomiokirkolta saariston kautta Ahvenanmaan Eckeröhön. Peter Lüttge on kulkenut reitin.

Miksi halusit kulkea uuden pyhiinvaellusreitin?

– Olen kotoisin Saksasta ja olen katolilainen. Vaellukset kuuluvat katolisen kirkon perinteisiin. Tein ensimmäisen pyhiinvaellukseni 14–15-vuotiaana. Nyt olen tehnyt kymmeniä pyhiinvaelluksia.

Onko tavallisella vaelluksella ja pyhiinvaelluksella jotakin eroa?

– Kyllä, vaellus on usein urheilusuoritus. Pyhiinvaelluksella on hengellinen puoli. Pyhiinvaelluksella kuljetaan omaan tahtiin ilman kiirettä. Meillä on kuitenkin eri syitä lähteä pyhiinvaellukselle. Jotkut vaeltavat kiitollisuuden takia. He ovat kiitollisia esimerkiksi siitä, että ovat parantuneet vakavasta sairaudesta. Jotkut vaeltavat, koska heidän elämässään on surua. Ranskassa tapasin sosiaalityöntekijöitä, jotka vaelsivat nuorten kanssa.

Mitä pyhiinvaellus merkitsee sinulle?

– Minulle vaellus on tapa pohtia. Olen tehnyt monta tärkeää päätöstä vaellusteni aikana. Pukeudun silloin myös eri lailla. Minulla on vanha paita, huopahattu ja vaellussauva. Minusta ne sopivat paremmin kuin uudenaikaiset urheiluvaatteet. Lähden vaellukselle yleensä yksin. Minulle on tärkeää, että pääsen vaeltamaan tuntemattomien ihmisten kanssa. Puhumme avoimesti monista asioista ja olen saanut vaelluksilta hyviä ystäviä. Vaellusreitillä on tärkeää myös vierailla kirkoissa tai muissa pyhissä paikoissa.

Mitä mieltä olet uudesta vaellusreitistä?

– Suomen uusi vaellusreitti on ainutlaatuinen, koska se kulkee saarelta saarelle meren yli. Se on vesireitti, joten veneellä saa kulkea paljon. Kaikkialla reittiä ei ole merkitty kovin hyvin. Reitistä on myös tehty turhan pitkä, koska sen varrelle on haluttu paljon nähtävyyksiä. Hienoa on se, että reitin varrella voi saunoa monessa paikassa.

Onko sinulla neuvoja pyhiinvaellukselle?

– Vaellukselle saa pyhiinvaelluspassin. Passilla saa yöpyä ja syödä edullisesti eri paikoissa reitin varrella. Ota mukaan mukavat kengät. Pakkaa reppuun vain tärkeimmät tavarat. Aloita varovaisesti. Jos kuljet liian pitkään ja liian nopeasti, voit saada vammoja. On tärkeää myös levätä.

Yle Areenassa on podcast-ohjelma, jossa Peter Lüttge kertoo pyhiinvaelluksestaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste