Kirja saa ajatukset lentoon

Kirjoja kannattaa lukea ääneen läheisille, kannustaa lääketieteen tohtori Vappu Taipale.

Vappu Taipale on lääketieteen tohtori ja entinen poliitikko. Hänet tunnetaan myös rohkeana keskustelijana. Taipale on puhunut paljon myös lukemisen tärkeydestä.

Miksi kannattaa lukea?

– Kirjat ovat innostuksen lähde, ne ruokkivat mielikuvitusta ja antavat uusia ajatuksia. Kirjat myös muokkaavat ihmisten käsityksiä. Ilman kirjoja elämä olisi väritöntä ja yksitoikkoista.

Mitä itse luet mieluiten?

– Luen kaikenlaista: tietokirjoja, tutkimusraportteja, kaunokirjallisuutta ja dekkareita. Yritän myös pysyä mukana uudessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Viimeksi luin Pajtim Statovcin kirjan Kissani Jugoslavia.

Mitä mieltä olet selkokirjoista?

– Olen seurannut selkokirjojen kehittymistä vuosikymmenten ajan. Pidän niitä hyvin tärkeinä monille lukijoille Suomessa. Tieto, kauneus, taide ja runous kuuluvat kaikille.

Helmikuun 24. päivänä vietetään Maailman ääneen lukemisen päivää. Miksi kannattaa lukea kirjoja ääneen läheisille?

– Ääneen lukemisessa voimme jakaa kokemuksen ja läheisyyden. Lapsena luin ääneen isoäidilleni ja aikuisena luin satuja ja tarinoita lapsilleni. Kokeilkaapa lukea ääneen vaikka Richard Adamsin Ruohometsän kansaa tai C.S.Lewisin Narnia-sarjaa. Ihania yhteisiä hetkiä! Kaikki nauttivat ääneen lukemisen hetkistä. Siksi myös vanhoille ihmisille voi olla hyvin tärkeää pysähtyä kuuntelemaan.

Olet puhunut paljon vanhojen ihmisten oikeuksista Suomessa. Miten kuvailisit suomalaisten vanhuusvuosia?

– Monet asiat vanhusten elämässä ovat meillä Suomessa todella hyvin. Se on kuitenkin huono asia, että vanhat siirretään liian helposti syrjään. Me muutumme ikään kuin värittömiksi, sukupuolettomiksi ja näkymättömiksi, vaikka emme todellisuudessa sitä ole.

Millainen on hyvä vanhuus?

– Se on jokaiselle omansa näköinen, ei ole yhtä mallia. Tärkeää hyvässä vanhuudessa on riittävä toimeentulo ja terveys. Myös läheiset ihmiset ympärillä ovat tärkeitä.

Mikä on elämänohjeesi?

– Ikäännytään iloisesti!

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste