Kesän ihanat kukat

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Betty Marschan
Uutinen julkaistu: 22.06.2021

Kesä on vuoden lämpimin sesonki. Kesällä on usein lämmin myös yöllä. On hauskaa seurata luonnon muutoksia. Luonnossa näkee, kuinka kaikki kasvaa.

Kesällä puissa on lehtiä ja runsaasti kukkivia kasveja. Päivät ovat pitkiä ja yöt lyhyitä.

Pohjois-Suomessa aurinko paistaa myös yöllä. Monien mielestä kesä on kaunein vuodenaika. Luonnossa on niin paljon värejä ja tuoksuja kesällä.

Alppiruusu on pensas, joka kukkii keväällä ja alkukesästä. Alppiruusun pensas voi olla pieni ja sievä. Se voi olla myös puun kokoinen. Alppiruusu voi kasvaa joskus jopa 30 metrin korkuiseksi! Alppiruusun kukat ovat usein vaaleanpunaisia tai violetteja, mutta on myös valkoisia, punaisia ja keltaisia alppiruusuja.
Valkoapila kukkii koko kesän. Valkoapila on tärkeä kasvi monelle hyönteesille ja myös ruohikolle. Apilan lehdet auttavat nurmikkoa pysymään vihreänä ja kosteana. Tarhamehiläiset pitävät paljon valkoisen apilan nektarista eli kukkamehusta.
Syreenillä on todella vahva tuoksu. Monet ihmiset rakastavat syreenin tuoksua. Liilanvärinen syreenikukka tuoksuu kaikkein vahvimmalta. Syreenistä voi valmistaa mehua ja hyytelöä tai marmeladia. Kukan voi syödä raakana tai sitä voi käyttää koristeena salaatissa.
Karviaismarjat kasvavat rosoisilla oksilla. Pensaassa on myös pieniä piikkejä. On vihreitä, keltaisia ja punaisia karviaisia. Marjat ovat hieman kirpeitä ja sopivat hyvin hilloksi, hyytelöksi ja piirakkaan.
Keltapäivänlilja on yleinen puutarhakasvi. Päivänliljat kukkivat vain yhden päivän. Mutta päivänliljalla on niin paljon nuppuja, että se kukkii jatkuvasti, usean viikon ajan. Päivänlilja on helppohoitoinen. Tavallisimmat värit ovat keltainen, oranssi, viininpunainen, vaaleanpunainen ja valkoinen.
Komealupiini eli lupiini ei oikeastaan kuulu Suomen luontoon. Lupiini tuotiin Suomeen sata vuotta sitten. Se istutettiin puutarhoihin koristekasviksi. Mutta lupiini leviää nopeasti. Se työntää muut kukat pois. Lupiini on myös myrkyllinen ja voi aiheuttaa allergisia oireita. Siksi monet yrittävät nyt vähentää lupiineja Suomessa.
Maapallolla on noin 200 erilaista ruusulajiketta. Pensasruusut kasvavat sekä ylöspäin että sivulle. Pensasruusut ovat noin 1–2 metriä korkeita ja yhtä leveitä. Ruusu on syötävää. Voit esimerkiksi tehdä hilloa kukista. Ruusunmarjan hedelmissä on A- ja C-vitamiineja. Ruusuista valmistetaan hajuvettä ja kauneudenhoitotuotteita.

 

Lähteet: laji.fi, yle.fi, skogsskafferiet.se, Wikipedia, plantagen.fi, biodlarna.se, expressen.se, alterhedens.se, perenner.se, weibulls.com, taimi.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)