Kauko Röyhkä kulkee omia polkujaan

Kauko Röyhkä on innostunut kirjaamaan lyhyitä mietteitään internetin Facebookiin. Hän kirjoittaa Facebookiin melkein joka päivä. Yli 10 000 ihmistä lukee näitä päivityksiä.

Kauko Röyhkä julkaisi ensimmäisen kirjansa ja levynsä vuonna 1980. Siitä on aikaa 32 vuotta. Sen jälkeen mieheltä on ilmestynyt noin 30 levyä ja noin 20 kirjaa. Röyhkän tuorein julkaisu on mittava kuuden cd-levyn kansio Olen messias. Kokoelmaboksi kattaa koko Röyhkän musiikillisen historian ja sisältää tukun julkaisemattomia lauluja.

Röyhkä on tunnettu ja arvostettu laulaja ja lauluntekijä. Hän on kuitenkin aina ollut pienen piirin suosikki, ei valtavirran menestyjä tai listojen kärkinimi. Röyhkä on oman tiensä kulkija, ahkera ja peräänantamaton hahmo.

Minkälaista on olla laulaja ja lauluntekijä Suomessa?

– Vaihtelevaa. Välillä kurjaa puurtamista, välillä tosi hienoa. Enimmäkseen se on kuitenkin kivaa.

Olet innostunut kirjoittamaan sosiaaliseen mediaan eli Facebookin kotisivullesi lyhyitä mietteitä. Miten löysit tämän ilmaisukanavan?

– Kustantajani ehdotti sitä. Siitä on muodostunut minulle luonteva tapa ilmaista itseäni. Lyhyiden mietteiden kirjoittaminen on mukava tapa kertoa asioita. Mielestäni se sopii kirjoitustyyliini. Kyllähän jotkut ihmisten kommentit myös ärsyttävät minua. Olen kuitenkin päättänyt, että en ärsyynny mistään. Enhän minä voi kinastella kaikkien kanssa Facebookissa.

Olet kiinnostunut aikuisella iällä matkustelusta. Mikä matkailussa viehättää?

– Nuorena minulla ei ollut rahaa matkustella. Kun muut menivät interrailille, minä ostin rahoillani bändikamoja. Asuin kolmekymppisenä puolisen vuotta Portugalissa. Siitä se lähti. Kreikassa pidän erityisesti saaristosta, jossa voi liikkua laivoilla aivan kuin linja-autoilla. Kreikka on kiva matkailumaa erityisesti, kun reissaa lasten kanssa. Toisaalta en minä vieläkään ole mitenkään hirveästi matkustellut, jos vertaa moniin muihin.

Miten lapset ovat muuttaneet sinua?

– Minulla on enemmän vastuuta. Täytyy pitää huolta joukosta ihmisiä. Täytyy tienata paljon rahaa, että pystyy elättämään koko sakin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste