Kari Aalto: ”En osannut edes haaveilla tällaisesta”

– Välillä väsyttää. Reissaamme pakettiautolla. Saksan kiertueella meillä oli keikkabussi, kertoo Kari Aalto Pertti Kurikan nimipäivät -yhtyeestä.

Kari Aalto on Pertti Kurikan nimipäivät -yhtyeen laulaja ja toinen sanoittaja. Bändin tuorein julkaisu on viime vuonna julkaistu vinyyli-ep nimellä Osaa eläimetkin pieree. Bändistä kertovan elokuvan Kovasikajuttu on nähnyt teattereissa yli 10 000 katsojaa.

Asut asuntolassa. Minkälaisia näkemyksiä sinulla on kehitysvammaisen ihmisen asumisesta ja miten haluaisit asua?

– Tietysti haluaisin asua yhdessä kihlattuni kanssa. Olen asunut Töölössä asuntolassa 10 vuotta. Olen sinä aikana ehtinyt nähdä asuntolan meininkiä tarpeeksi. Luulisin, että olen pikkuhiljaa valmis asumaan itsenäisesti tai yhdessä jonkun kanssa. Minulla on onneksi mahdollisuus viettää aikaa kihlattuni kanssa yhdessä niin, että vietämme viikonloput toistemme luona kyläillen. Ei se kuitenkaan ole sama asia kuin yhdessä asuminen. Toivottavasti se toteutuu lähitulevaisuudessa.

– Käymme yhdessä kaupassa, teemme ruokaa ja katsomme elokuvia. Imuroin myös mielelläni. Arki siis sujuu mielestäni melko tavalliseen tapaan.

Bändinne on noussut suureen suosioon. Miltä suosio tuntuu, onko se mukavaa?

– Onhan se kivaa. Minut tunnistetaan kyllä kadullakin jo. En osannut pikkupoikana edes haaveilla tällaisesta, että on oma bändi ja bändistä elokuva ja keikkoja.

Missä Pertti Kurikan nimipäivät esiintyy lähiaikoina?

– Matkustamme Englantiin parille keikalle kesäkuussa ja Norjaan syyskuun lopulla. Kotimaassa keikkoja on Helsingin lisäksi esimerkiksi Hailuodossa, Valkeakoskella ja Jyväskylässä.

Elokuva on aika avoin ja paljastava. Harmittaako siinä mikään jälkeenpäin?

– Vähän nolottaa se minun ja basistimme Sami Helteen riita. Mutta sekin on ihan ymmärrettävää, koska asumme samassa asuntolassa ja näemme joka päivä muutenkin, välillä se alkaa rasittaa.

Minkälaista musiikkia kuuntelet kotona?

– Aika monipuolista, mutta en punkkia. Tykkään synkästä metallista, rockabillystä, reggaesta, rapista ja pitkätukkarockista. Pidän toki Ramonesista ja Sex Pistolsistakin. Pyörin prätkäporukoissa, joissa kuunnellaan kuitenkin enemmän perinteistä rokkia.

Saako bändistä rahaa?

– Saammehan me päivärahoja keikkamatkoista ja tietysti esiintymispalkkiot. Olen aika huono raha-asioissa eli osaan käyttää rahaa liiankin hyvin. Palkka riittää muutaman päivän. Aiomme viedä eduskuntaan toiveen, että kehitysvammaisten ihmisten tulisi saada sama palkka tai työttömyyskorvaus kuin tavallisen ihmisen. Levyt, ruoka, juomat, lehdet maksavat. Mikään ei ole ilmaista. Ei nykyisellä työosuusrahalla kukaan tule oikeasti toimeen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste