Kapellimestari on orkesterin johtaja

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 16.08.2017

Atso Almila on kapellimestari ja Sibelius-Akatemian professori. Hän kouluttaa uusia kapellimestareita. Almila säveltää myös omaa musiikkia.

Atso Almilan motto kuuluu: Säilytä uteliaisuutesi! Almila yrittää noudattaa tätä ohjetta opettajana. Hänen mielestään opettamisessa on tärkeintä, että myös itse oppii.

Mitä kapellimestari tekee?

–Kapellimestari johtaa orkesteria ja tulkitsee eri säveltäjien sävellyksiä. Kapellimestarin tehtävä on palvella ja auttaa orkesteria soittamaan paremmin. Hyvä kapellimestari on karismaattinen ja vahva johtaja. Orkesterin johtamisessa tärkeintä on, että kaikki toimivat yhden- aikaisesti. Laitan opetustyössäni joskus opiskelijat pohtimaan juuri sitä, miten he kuvailisivat kapellimestarin ammattia. Oma opettajani Jorma Panula neuvoi minua aikanaan: Auta, älä häiritse!

Miten sinusta tuli muusikko?

– Lapsuudenkodissani harrastettiin paljon musiikkia. Isoisäni harrasti pianonsoittoa innokkaasti. Hän alkoi myös merkitä muistiin sävelmiä, joita soitin. Isoisäni sanoi, että tässä on sinun oma sävellyksesi. Isäni oli lehtimies, joten tarinankerronta tuli hänen kauttaan. Kävin kuorossa ja soitin orkestereissa. Pääsin opiskelemaan Sibelius-Akatemiaan vuonna 1972 ja valmistuin 1970-luvun lopussa.

Mitä musiikki on?

– Musiikki on kieli, jolla välitetään ääniviestejä ilman sanoja. Ihmiset löytävät näistä viesteistä erilaisia tunteita. Säveltäjälle musiikki on ääntä ja rytmiä, tunnetta ja muistoja.

Periytyykö musikaalisuus?

– Lahjakkuus ja perintötekijät eli geenit merkitsevät paljon. Kasvuympäristöllä on kuitenkin myös suuri merkitys. Lapsi saa vaikutteita ja kannustusta läheisiltä ihmisiltä. Lahjakkuus vahvistuu, jos lasta tuetaan kotona. Myös koulussa pitäisi tarjota kaikille mahdollisuus tutustua musiikkiin.

Onko musiikilla vaikutusta terveyteen?

– Aivotutkimukset osoittavat esimerkiksi, että musiikki vaikuttaa myönteisesti pienen lapsen aivojen kehittymiseen. Musiikin kuuntelu auttaa myös aivoja toimimaan paremmin. Musiikki on tärkeä apukeino myös mielenterveystyössä.

Kuunteletko musiikkia vapaa-ajallasi?

– En oikeastaan kuuntele musiikkia vapaalla, vaan haluan olla siitä erossa. Autolla ajaessani tykkään kuunnella puheohjelmia. Luen kyllä musiikkia koskevaa kirjallisuutta sekä partituureja eli sävellysten nuotteja. Kuuntelen mieluummin elävää musiikkia kuin levylle tallennettua musiikkia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)