Turistit ottivat selfien Helsingin Eteläsatamassa.

Turistit ottivat selfien Helsingin Eteläsatamassa.

Kännykän käyttö ulkomailla halpenee

Ensi kesästä lähtien kännykkää voi käyttää ulkomailla ilman lisämaksua.

Suurin osa suomalaisista maksaa kännykän käytöstä kiinteää kuukausimaksua, noin 20–30 euroa kuussa. Kuukausimaksulla voimme soittaa puheluita, lähettää tekstiviestejä ja surffata netissä niin paljon kuin haluamme.

Tilanne on erilainen, kun matkustamme ulkomaille. Silloin meidän pitää maksaa lisäksi roaming-maksua. Roaming-maksu tarkoittaa maksua ulkomaisen verkon käytöstä. Tähän saakka puhelinlasku on saattanut nousta roimasti, jos olemme käyttäneet puhelinta paljon muissa Euroopan maissa.

EU on kuitenkin päättänyt, että roaming-maksu lopetetaan EU:n sisällä 15. kesäkuuta. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme käyttää puhelinta ulkomailla kuten kotimaassakin ilman lisämaksua.

EU haluaa, että tämä hyödyttää  kaikkia Euroopan unionin kansalaisia. Puhelinmaksut eivät kuitenkaan ole samanlaisia eri EU-maiden kansalaisilla.
Meillä Suomessa älypuhelimen käyttö on halpaa, voimme soittaa ja surffata netissä suuria määriä kiinteään pakettihintaan. Esimerkiksi Portugalissa, Belgiassa ja Saksassa puhelinmaksut ovat huomattavasti kalliimpia.

EU:n päätöksen takia suomalaiset operaattorit  joutuvat nyt maksamaan muiden EU-maiden operaattoreille maksun siitä, että käytämme heidän verkkoaan. Tämä  saattaa johtaa myös Suomessa siihen, että operaattorit nostavat hintoja. Voi myös olla, että internetin käyttöä pakettihinnalla rajataan ulkomailla.

Luultavasti voimme käyttää puhelinta ulkomailla ilman lisämaksua kesäkuusta alkaen.  Voi olla, että ulkomailla joutuu  kuitenkin maksamaan lisämaksua esimerkiksi elokuvien lataamisesta ja katselusta.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste