Elina Grundström on Julkisen sanan neuvoston uusi puheenjohtaja. Hän kertoo, mitä JSN tekee.

Elina Grundström on Julkisen sanan neuvoston uusi puheenjohtaja. Hän kertoo, mitä JSN tekee.

Journalismin vartija

Elina Grundström on tunnettu toimittaja. Vuoden alusta alkaen hän on myös Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja.

Mikä on Julkisen sanan neuvosto?

– Julkisen sanan neuvosto eli JSN tarkkailee lehdistön toimintaa. Kustantajat ja toimittajat perustivat sen vuonna 1968. Lehdistö on siis itse perustanut neuvoston ja allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan se toimii. Se on hyvä asia.

Mitä JSN tekee?

– JSN:llä on kaksi tärkeää tehtävää. Ensiksikin se tarkkailee, noudattavatko toimittajat sopimusta, jossa luetellaan hyvän journalismin säännöt. Toinen tehtävä on pitää huolta sananvapaudesta.

Ketkä ovat allekirjoittaneet sopimuksen?

– Suomessa sen ovat allekirjoittaneet lähes kaikki päivälehdet, iltapäivälehdet, puoluelehdet, aikakauslehdet sekä radio- ja tv-kanavat. Suomessa on verkkolehtiä, jotka eivät ole allekirjoittaneet sopimusta. Ne eivät noudata hyvän journalismin sääntöjä.

Miten JSN työskentelee?

– Kuka vain voi tehdä kantelun, jos joku lehti, radio tai tv on rikkonut hyvää journalistista tapaa. Lehti on voinut esimerkiksi julkaista vääriä tietoja, joita se ei suostu korjaamaan. Kantelun voi tehdä myös henkilö, joka kokee, että joku tiedotusväline on loukannut hänen yksityiselämäänsä.

– JSN  tutkii kantelun. Jos tiedotusväline on mielestämme tehnyt väärin, annamme sille huomautuksen. Tiedotusvälineen on julkaistava huomautus lehdessä sekä verkkosivuilla. Huomautus on ikään kuin häpeärangaistus. Mikään tiedotusväline ei halua saada Julkisen sanan neuvostolta huomautusta. Se ei kuitenkaan ole tuomio, tiedotusväline ei saa muuta rangaistusta.

– Joskus JSN voi myös itse ottaa käsiteltäväksi jonkun tapauksen. Silloin kyse on yleensä sananvapaudesta. Esimerkiksi joku viranomainen ei ole antanut julki tietoa, joka olisi tärkeää. Tai jos toimittajaa uhkaillaan, kun hän tekee työtään.

Miten hyvää työtä tiedotusvälineet Suomessa tekevät?

– Nyt lehdissä on enemmän oikaisuja kuin ennen. Minusta se on hyvä asia. Kun virheitä tapahtuu, on hyvä, että niitä oikaistaan. Uskon, että tiedotusvälineet ovat halukkaampia korjaamaan, kun JSN on antanut jostakin asiasta huomautuksen.

– Meillä on ammattitaitoisia ja hyviä toimittajia Suomessa. Useimmat haluavat tehdä asiat oikein.

Vahtiiko JSN myös verkossa julkaistavia tekstejä?

– Kyllä, meille kuuluvat tekstit, jotka julkaistaan verkkolehdissä ja radion ja tv:n verkkosivuilla. Mutta sosiaalisen median tekstit eivät kuulu meille. Hyvän journalismin säännöt eivät päde sosiaalisessa mediassa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste