Jokainen voi olla sijoittaja

Pia-Maria Nickström pitää yhdessä Hanna Tikanderin kanssa suosittua Mimmit sijoittaa -blogia. Blogisivusto sai syyskuussa Vuoden sijoitusteko -palkinnon.

Pia-Maria Nickström kertoo sijoittamisesta ymmärrettävästi. Nickström ja hänen ystävänsä Hanna Tikander pitävät blogisivustoa Mimmit sijoittaa -blogia.

Miksi aloit pitää blogia sijoittamisesta?

– Haluamme, että nuorilla ja naisilla on mahdollisuus sijoittaa. Sijoittaminen on mahdollista meille kaikille, ei ainoastaan miljonääreille.

Mikä on säästämisen ja sijoittamisen ero?

– Sijoittamisessa on tarkoitus, että oma sijoitus eli rahan määrä kasvaa ja tuottaa.

Voivatko kaikki sijoittaa?

– Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Sijoittajaksi on hankala alkaa, jos on erittäin köyhä, eivätkä rahat riitä kunnolla edes ruokaan. Useimmilla on kuitenkin sen verran rahaa, että pienten sijoitusten tekeminen onnistuu.

Onko sijoittaminen vaikeaa?

– Jokainen, joka osaa ostaa lentolipun internetistä, osaa myös sijoittaa. Osakkeita ja rahastoja voi ostaa internetistä.

Voiko jokainen rikastua?

– Kaikista ei todennäköisesti tule rikkaita.Jos on kärsivällinen, sijoitettu raha voi kuitenkin tuottaa mukavasti. Jos säästää rahaa ainoastaan omalla pankkitilillä, ne eivät tuota mitään.

Voiko sijoittamisessa menettää rahansa?

– Sellainen riski on olemassa. Riskin ei tarvitse kuitenkaan olla suuri. Jos ostat osakkeita, riskin määrä kasvaa. Jos sijoitat yhdistelmärahastoihin, riski on pienempi. Rahastot sisältävät monien eri yritysten osakkeita. Jos jonkin yrityksen kurssi laskee paljon, jonkun toisen saattaa nousta.

Kuinka paljon pitää olla säästössä, jotta voi alkaa sijoittajaksi?

– On järkevää sijoittaa joka kuukausi jonkin verran rahaa. Voit aloittaa vaikka 15 eurolla kuukaudessa.

Voiko pienellä rahalla vaurastua?

– Tärkein asia on korkoa korolle -periaate. Kun sijoitustesi arvo nousee, saat tuottoa eli enemmän rahaa. Kun tämä raha sijoitetaan, sinulla on jälleen enemmän rahaa sijoituksissa. Ajan kanssa sinulla on koko ajan enemmän rahaa.

Miten käy, jos pörssikurssit laskevat?

– Pörssikurssit ovat jatkuvassa liikkeessä. Toisinaan ne nousevat, toisinaan laskevat. On tärkeää, että voit pitää rahasi kiinni omissa sijoituksissasi monta vuotta. Silloin ei ole niin vaarallista, vaikka kurssit laskevat hetkellisesti. Kannattaa sijoittaa ainoastaan rahaa, jota ei tarvitse käyttää nopeasti.

Kuinka pääsen alkuun?

– Sinun täytyy luoda arvo-osuustili pankissa tai internetissä. Siellä säilytät sijoituksiasi.

Kuinka sinulla on varaa olla sijoittaja?

– Matkustelin aiemmin paljon. Matkustelen nykyisin vähemmän ja sijoitan rahojani.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste