Ivalossa on Lapin taikaa

Teksti: Eliisa Uotila
Kuva: Eliisa Uotila
Uutinen julkaistu: 17.08.2016

Lapista tulee mieleen puhdas luonto, yötön yö ja revontulet. Selkosanomien uuden Suomi kartalla -sarjan aloittaa Ivalo.

Ivalo sijaitsee Lapin maakunnassa Pohjois-Suomessa.

Oona Pennanen ja hänen isoäitinsä Salme Pennanen kertovat, millaista elämä on Ivalossa. He ovat syntyneet ja kasvaneet Lapissa.

Lappi on kuuluisa revontulista. Salme kertoo, että hän herää yöllä katsomaan revontulia.

– Vaikka niitä näkyy Ivalossa usein, ihmiset haluavat aina katsoa niitä.

Salme asui Keski-Suomessa joitakin vuosia, kun hänen aviomiehensä sai työpaikan sieltä. Myöhemmin he muuttivat takaisin Lappiin. – Oli kiva muuttaa takaisin.Aviomies oli tyytyväinen, kun hän pääsi taas kalastamaan isoja siikoja Inarinjärvestä, Salme kertoo.

Oona muuttaa syksyllä Etelä-Suomeen, kun hän aloittaa opiskelun Helsingissä. Hän toivoo kuitenkin, että voi opiskelun jälkeen asua jälleen Ivalossa.

– Lapissa on rauhallista ja hyvä olla. Tänne minä kuulun, Oona sanoo.

Isoäiti Salme on samaa mieltä. – Ivalossa on hyvä asua, mutta pidän myös matkustamisesta. Viimeksi kävimme aviomieheni kanssa Jamaikalla ja sitä ennen Meksikossa.

Seuraavaksi he lähteävät tammikuussa Sri Lankaan. Myös Oona tulee mukaan.

Tammikuussa Lapissa on kaamos. Kaamos tarkoittaa sitä aikaa, jolloin aurinko ei nouse ollenkaan taivaalle Lapissa. Silloin on koko ajan pimeää.

– Monet ihmiset tekevät kaamoksen aikana lomamatkan ulkomaille. Se auttaa heitä jaksamaan pimeän talven, Salme kertoo.

Sen vastakohta on Lapin kesä eli yöttömät yöt. Silloin aurinko paistaa myös yöllä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)