Itsepalvelukassalla ostat nopeasti

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 31.01.2018

Itsepalvelukassoja on yhä useammassa ruokakaupassa. Onkohan itsepalvelukassan käyttö vaikeaa?

Kävimme katsomassa Helsingissä Malmin K-Citymarketissa, miten itsepalvelukassa toimii.

Miten itsepalvelukassa toimii?

Asiakas painaa ensin näyttöruudulla aloita -painiketta. Sitten asiakas laittaa ostokset yksi kerrallaan viivakoodinlukijan eteen. Viivakoodinlukijan punainen valonsäde osuu ostoksen viivakoodiin.

Kun viivakoodinlukija on lukenut kaikki ostokset, asiakas painaa maksamaan-painiketta. Sitten asiakas maksaa ostokset pankkikortilla tai luottokortilla. Maksaminen tapahtuu samalla tavalla kuin tavallisella kassalla. Itsepalvelukassalla ei voi maksaa seteleillä eikä kolikoilla.

Mitä ei voi ostaa?

– Itsepalvelukassalla ei voi ostaa tupakkaa, kertoo kassanhoitaja Janika Laurila Malmin Citymarketissa.

Kassanhoitaja on aina paikalla itsepalvelukassalla, kuten tavallisella kassalla. Kassanhoitaja auttaa asiakkaita itsepalvelukassojen käytössä. Hän myös valvoo, että alkoholia ei myydä alle 18-vuotiaille.

Asiakkaat käyttävät itsepalvelukassaa useimmiten silloin, kun ostoksia on vähän. Itsepalvelukassa on auki silloin, kun asiakkaita on eniten. Malmin Citymarketissa itsepalvelukassa on auki kello 10–20 ja enemmänkin, jos asiakkaita riittää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)