Matka oli pitkä. Se kesti 25 päivää. Isä, äiti ja neljä lasta matkustivat Turkin kautta Eurooppaan. Suomeen perhe päätyi Kreikan, Makedonian, Unkarin, Itävallan, Saksan ja Ruotsin kautta.
Lauttamatka Turkin İzmiristä Kreikan puolelle Kosille oli melkein kohtalokas.
– Meidät lastattiin Turkin puolella kapeaan kumiveneeseen, jossa oli liikaa matkustajia. Kun ylitimme Välimerta, vene alkoi vuotaa. Onneksi Kreikan rannikkovartiosto pelasti meidät.
Matka oli raskas. Kolme lapsista sairastui vatsatautiin. Unkarin viranomaiset pitivät perhettä tutkintavankeudessa.
– Olimme kuulleet hyviä asioita Suomesta. Ihmiset ovat olleet ystävällisiä ja naisilla on täällä ihmisoikeudet.
Ahmad Rashis Grees sanoo, että hän haluaa ainoastaan turvallisen paikan perheelleen. Perheenisän mukaan he haluavat aloittaa elämänsä uudelleen alusta Suomessa.
– Halusimme Suomeen. Suomi kuulosti rauhalliselta maalta, jossa saa elää vapaasti ja turvassa.Toivon, että lapsemme saavat täällä koulutuksen.
Turvapaikanhakija voi joutua odottamaan oleskelulupapäätöstä jopa yli vuoden. Useimmat odottavat päätöstä vastaanottokeskuksessa. Jotkut voivat asua myös esimerkiksi sukulaistensa luona. Oulussa Vallinkorvassa päätöksiä on odotettu muutamia kuukausia.