Intialainen lääkäri Suomessa

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Ilkka Nissilä
Uutinen julkaistu: 04.12.2018

Intialainen lääkäri Ambika Maria työskentelee tutkijana Turun yliopistossa. Hän tutkii, miten lasten aivot käsittelevät tunteita.

Ambika Maria on intialainen lääkäri. Hän työskentelee tutkijana Turun yliopistossa ja tekee väitöskirjaa.

Kuinka kauan olet asunut Suomessa?

– Muutin Intiasta Suomeen kolme vuotta sitten elokuussa 2015. Tulin Turun yliopistoon tekemään tutkimusta.

Millaista tutkimusta teet?

– Työskentelen tutkimusryhmässä, joka tutkii ympäristön ja perintötekijöiden vaikutusta lapsen kehitykseen. Tutkimusryhmää johtaa professori Hasse Karlsson.

Teet väitöskirjaa. Mikä on väitöskirjasi aihe?

– Minä tutkin sitä, miten lasten aivot käsittelevät tunteita. Tutkin esimerkiksi sitä, miten lasten aivot käsittelevät kosketusta. Tutkin myös, miten tunteet välittyvät toisten ihmisten puheesta. Tutkimusta tehdään laitteella, joka kuvaa aivoja.

Millaista on lääkärin työ Intiassa?

– Olen valmistunut lääkäriksi Intiassa. Työskentelin siellä sekä valtion- sairaaloissa että yksityisissä sairaaloissa. Sairaalat ovat kooltaan ja varustelultaan erilaisia. Myös hoitojen hinta vaihtelee.

Miten terveydenhoito Intiassa eroaa suomalaisesta terveydenhoidosta?

– Suomessa potilas saa usein oman huoneen ja hänellä on oikeus kaikkiin hoitoihin. Intiassa hoidosta täytyy maksaa. Jaetut huoneet ovat yleisiä valtion omistamissa sairaaloissa. Yhdessä potilashuoneessa saattaa olla useita potilaita.

Onko Intiassa sosiaaliturvaa, kuten Suomessa?

– Intiassa ei ole ilmaista sairaanhoitoa ja yksityiset sairaalat ovat aika kalliita. Intiassa on kuitenkin myös valtionsairaaloita, joissa potilaat saavat hyvää hoitoa. Hoito on melko edullista. Yksityiset sairaalat ovat kuitenkin yleisiä Intiassa. Lisäksi joillekin valtion työntekijöille on vakuutuksia, jotka korvaavat hoitokuluja.

Oletko työskennellyt Suomessa lääkärinä?

– Valitettavasti en ole voinut tehdä lääkärin työtä täällä Suomessa. Lääkärinä työskentely vaatisi rekisteröitymisen lisäksi muun muassa hyvää suomen kielen taitoa.

– EU:n ulkopuolelta tulevaa lääkäriltä vaaditaan kielikokeen lisäksi esimerkiksi puolen vuoden harjoittelu terveyskeskuksessa. Lisäksi lääkäriksi täytyy rekisteröityä. Kaikkeen tähän kuluu paljon aikaa ja vaivaa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Intialainen lääkäri Suomessa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)