Hiphop tarjoaa tasavertaisuutta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Patrik Lindström
Uutinen julkaistu: 12.03.2013

Rap on valloittanut myös Suomen. Kyseessä on maailman levinnein ja suosituin musiikkityyli.

Hiphop-kulttuuriin kuuluu neljä tärkeää osa-aluetta: graffitien teko, breakdance eli breikki, dj-kulttuuri eli tiskijukat ja räppäys. Rap-musiikki on tullut Suomeen jäädäkseen. Se on valloittanut koko maailman, eli se soi ympäri maailmaa. – Rapia ja hiphopia on kuitenkin tutkittu Suomessa hyvin vähän. Etenkin kun huomioi sen, kuinka laajan ihmisjoukon se tavoittaa. Se on yksi harvoista todella maailmanlaajuisista musiikkikulttuureista, tutkija Antti-Ville Kärjä huomauttaa.

Kärjä haluaa tuoda esiin räpin pedagogisen eli kasvatuksellisen ja yleissivistävän puolen. Hiphop on kulttuuri, joka antaa melko tasapuolisesti mahdollisuuden itseilmaisuun hyvin monenlaisille ihmisille.

– Rap haastaa perinteiset käsitykset musiikin tekemisestä. Ei tarvita aina hienoa musiikkiopistoa ja taitoa hallita täydellisesti jotain soitinta. Tässä mielessä räp on harvinaisen demokraattinen, tasapuolinen kulttuuri.

– Tästä löytyy selvä yhteys punkkiin ja 1970-luvulle. Punk oli samanlainen ilmiö, joka antoi myös työväenluokan nuorille mahdollisuuden, rapmuusikko Paleface jatkaa.

Paleface ja Kärjä päätyvät näkemykseen, jonka mukaan rap jalostuu vahvimmin omintakeiseksi nimenomaan maissa, joissa englanninkieliset tv-ohjelmat ja elokuvat dubataan eli jälkiäänitetään. Näin on käynyt Ranskassa ja Saksassa. Suomessa ohjelmat tekstitetään, mutta myös täällä rap on voimissaan.

– Hiphop-kulttuuri voi Suomessa aivan erinomaisen hyvin tällä hetkellä. Näin on varmasti jatkossakin, kunhan vain löytyy uusia tekijöitä, jotka uudistavat näkökulmaa ja musiikkia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)