Kuvassa vasemalla Kuvassa on Allu-sarjan ankkoja 1990-luvulta. Sarjan valmistus on lopetettu. Kaija Aarikka perusti Aarikan vuonna 1954. Kaija Aarikka kuvattiin vuonna 1975 (kuvassa keskellä). Aarikan tunnetuimman puuesineen nimi on Pässi. Sitä valmistetaan eri väreissä ja eri kokoisina (oikealla).

Hauskaa ja hienoa designia puusta

Aarikka on suomalainen muotoilualan yritys. Aarikka on erikoistunut sisustustavaroihin ja koruihin, jotka valmistetaan puusta.

Kaija Aarikka ja hänen miehensä Erkki Ruokonen perustivat muotoiluyrityksen vuonna 1954. Kaija Aarikka suunnitteli aluksi kaikki tuotteet. Hänen miehensä hoiti mainostamisen ja markkinoinnin.

Kaikki alkoi napista

Kaija Aarikka opiskeli nuorena tekstiilitaidetta. Hän opiskeli myös vaatteiden valmistusta. Aarikka valmisti villaisen kävelypuvun. Hän tarvitsi siihen nappeja ja etsi sopivia ympäri Helsinkiä. Yhdestäkään liikkeestä ei kuitenkaan löytynyt sopivia, joten Aarikka päätti valmistaa napit itse puusta.

Ystävät ja opettajat pitivät Aarikan valmistamista napeista kovasti. He alkoivat pyytää nappeja myös itselleen. Tilaukset kasvoivat ja lopulta Kaija Aarikka ja hänen miehensä perustivat oman yrityksen. Siitä tuli Aarikka.

Hienoja muotoja, hauskoja hahmoja

Kaija Aarikka rakasti jo nuorena pyöreitä muotoja ja puuta materiaalina. Monissa Aarikan koruissa on puisia palloja. Aarikan tunnetuin koriste-esine on Pässi. Se valmistetaan puusta.

Nykyisin Aarikan valikoimaan kuuluu 600 erilaista tuotetta. Valikoimassa on pyyhkeitä, kynttilänjalkoja ja keittiövälineitä. Suosituimpia ovat edelleen korut ja koriste-esineet.

– Kaija halusi tuoda iloa ihmisten arkeen. Hänen koruillaan on hauskoja nimiä, kuten Hiliripsis, Piupalipaupali, Tinttarella ja Hupitasku, sanovat Aarikan tyttäret.

Kaija Aarikka kuoli vuonna 2014. Aarikan tyttäret Pauliina, Meliina ja Sarianna johtivat yritystä sen jälkeen. Vuonna 2017 Aarikka myytiin suomalaiselle perheyritykselle Martinexille. Aarikan tuotteiden valmistus jatkuu edelleen.

Lähteet Aarikka, Yle, Y-lehti

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste