Hanna Saarinen: ”Kerromme ihmisille, mitä oikeuksia heillä on”

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 22.05.2012

– Kuilu kaikkein köyhimpien ja rikkaimpien välillä kasvaa. Köyhimmät jäävät vaille peruspalveluita, kertoo Laosissa työskentelevä Hanna Saarinen.

Hanna Saarinen on työskennellyt Laosissa parin vuoden ajan. Saarinen lähti ensin vapaaehtoistyöhön neljäksi kuukaudeksi. Hän kuitenkin ihastui maahan ja kehitysyhteistyöhön, ja jäi pysyvästi Kaakkois-Aasian pienimpään valtioon. Saarinen on koulutukseltaan ekonomi. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa Ranskassa kuusi vuotta ja Suomessa Ranskan suurlähetystössä.

Mitä teet työksesi?

– Työskentelen Land Issues Working Groupissa työryhmän koordinaattorina. Toiminnassa on mukana useita kansalaisjärjestöjä. Laosissa maankäyttöasiat ovat ajankohtaisia juuri nyt. Laos on maa-alueeltaan melko laaja suhteessa asukaslukuun. Maanviljelys on ykköselinkeino, ihmiset elävät usein omavaraistaloudessa. – Viimeisen 10 vuoden aikana Laosiin on tullut paljon yksityisiä sijoituksia, kuten plantaasi- eli viljelyteollisuutta ja kaivostoimintaa. Ongelma on se, että paikallisten ihmisten käyttämiä maita luovutetaan ulkomaisille yhtiöille. Sopimukset eivät aina ole lakien mukaisia, eikä paikallisia ihmisiä oteta mukaan päätöksentekoon. Pyrimme auttamaan tässä asiassa, kertomaan ihmisille heidän oikeuksistaan, tukemaan avoimempaa päätöksentekoa ja tiedonkulkua.

Mitkä maat Laosiin sijoittavat?

– Karkeasti ottaen voi sanoa, että Laosin pohjoisosa on Kiinan alaisuudessa, etelä on Vietnamin aluetta. Myös Thaimaa panostaa paljon Laosiin. Metsiä hakataan valtavasti, siitä on tullut myös iso ongelma. Hakkuut ovat usein laittomia.

Miten Laosin yhteiskunta ja oikeuslaitos toimivat näissä asioissa?

– Pyrimme enimmäkseen luomaan keskustelua eri tahojen välillä, sovittelemaan ja jakamaan tietoa. Pyrimme siis olemaan ääni, joka tiedottaa. Tiedonkulku on aika heikkoa. Lait ovat olemassa, mutta niiden tulkinta on aika värikästä. Tänä keväänä olemme olleet mukana maankäyttö- ja metsälakien uudistamisissa. Tärkeintä olisi tietenkin se, että lakeja noudatettaisiin. Laosissa ei ole toimivaa oikeusjärjestelmää, tämä ei ole oikeusvaltio. Korruptio eli lahjonta on yleistä, ja se on iso ongelma.

Mikä on juuri nyt tärkein työhösi liittyvä asia?

– Laos isännöi marraskuussa Euroopan ja Aasian maiden huippukokousta ASEMia. Vientianeen saapuvat tuolloin 27 Euroopan ja 13 Aasian maan johtajat. Laos on köyhä ja pieni maa, joten täällä ei ole ollut aikaisemmin juuri vastaavia isoja tapaamisia. Kokouksen yhteydessä järjestetään kolme erillistä tapahtumaa, joissa myös Suomi on mukana.

Kuinka köyhä maa Laos on?

– Tuloerot ovat valtavat. Maaseudun syrjäkylissä asuu köyhiä ihmisiä perinteisissä oloissa. Toisaalta Luang Prabangista ja Vientianesta löytyy hyvin varakkaita ihmisiä. Kuilu kaikkein köyhimpien ja rikkaimpien välillä kasvaa koko ajan viime vuosien nopeasta talouskasvusta huolimatta. Köyhät ovat vaarassa jäädä vaille terveyden-huoltoa, koulutusta ja sairaanhoitoa eli ihmisten peruspalveluita.

Mikä Laosissa on parasta?

– Mielestäni Vientiane on pienuudestaan ja pölyisyydestään huolimatta viehättävä kaupunki. Laosilaiset ihmiset ovat mukavia. Laos, sen kulttuuri ja historia ovat kiinnostavia. Pidän myös paljon työstäni.

Yksi kommentti artikkeliin ”Hanna Saarinen: ”Kerromme ihmisille, mitä oikeuksia heillä on””

  1. Hei Hanna!
    Sinulla on suurenmoinen ja arvokas tehtävä siellä Laosissa . Kiitos että teet tällaistä työtä.Hyvää kesää sinulle nyt Suomessa ja menestymistä työssäsi.
    Marjut Terveisiä äidillesi ja isällesi

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)