Grönlanti matkalla kohti itsenäisyyttä

Grönlannin pääministeri Aleqa Hammond toivoo, että valtavasta saaresta tulee itsenäinen valtio. Grönlannissa on alle 57 000 asukasta, vaikka se on maailman suurin saari.

Grönlanti on maailman suurin saari, mutta siellä asuu vain 56 000 ihmistä. Se johtuu siitä, että suurin osa saaresta on lumen ja jään peitossa. Grönlanti kuuluu Tanskaan, mutta sillä on itsehallinto samalla tavalla kuin Ahvenanmaalla Suomessa. Nyt grönlantilaiset kuitenkin haluavat, että Grönlanti itsenäistyy. Tämä on yksi niistä tavoitteista, joita Grönlannin uusi naispääministeri Aleqa Hammond haluaa edistää.

Harvoilla mailla on naispääministeri. Miten kansalaiset ovat ottaneet sinut vastaan?

? Olin ensi kertaa vaaleissa ehdokkaana vuonna 2005. Se sujui hyvin. Olin yksi niistä viidestä ehdokkaasta, jotka saivat eniten ääniä. Silloin minusta tuli perheministeri. Sen jälkeen olen saanut aina vain enemmän ääniä joka vaaleissa. Tänä vuonna puolueeni Siumut (sosiaalidemokraatit) sai eniten ääniä, joten minusta tuli pääministeri. Sain hyvän vastaanoton kansalaisilta. Grönlantilaiset ovat avoimia uusille asioille, myös naiselle pääministerinä. Tärkeintä varmaankin on, miten hoidan työni, ei se, että olen nainen.

Mitä asioita ajat politiikassa?

? Teen lujasti töitä ja olen hyvin aktiivinen. Tapaan myös ihmisiä ja olen sosiaalisessa mediassa mukana. Yksi poliittinen tavoitteeni liittyy lapsiin ja perheisiin. Kaikki vanhemmat eivät pidä tarpeeksi hyvin huolta lapsistaan. Siksi lastensuojelu ja perheiden tukeminen on tärkeää. Toinen tärkeä asia on grönlantilaisten oikeus käyttää omia luonnonvarojaan, esimerkiksi öljyä, kultaa ja mineraaleja. Ja kolmas on Grönlannin itsenäisyys.

Miksi haluat, että Grönlanti itsenäistyy?

? Grönlantilaiset ovat ylpeä kansa, jolla on hieno kulttuuri. Historiallisesti olemme Tanskan siirtomaa. Minusta on aivan luonnollista, että haluamme nyt itsenäistyä. Itsenäisyys tarkoittaa vapautta, mutta myös vastuuta. Siihen me olemme nyt valmiita.

Milloin Grönlanti voi itsenäistyä?

? Itsenäistyminen vie vielä aikaa. Olemme keskustelleet asiasta emomaan Tanskan kanssa. Tanskassa ymmärretään, että Grönlanti haluaa itsenäistyä. Mutta etenemme askel kerrallaan. Toivon kuitenkin, että ehdin vielä elinaikanani kokea, miten nostamme oman lippumme salkoon, laulamme kansallis-lauluamme ja olemme itsenäinen maa.

Millaisia vaikeuksia Grönlannilla on edessään?

? Taloudellisen tilanteemme pitää parantua, samoin terveydenhuollon. Myös Grönlannin työttömyys on melko korkea. Talouden parantamiseksi meidän on voitava käyttää luonnonvaroja, joita Grönlannissa on, esimerkiksi öljyä ja mineraaleja. Meidän on myös tehostettava kalastusta ja lisättävä turismia.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste