Makkaratestissä oli mukana viisi erilaista grillimakkaraa.

Makkaratestissä oli mukana viisi erilaista grillimakkaraa.

Grillimakkarat testissä – yllätystuote nousi lähelle kärkeä

Mikä grillimakkara maistuu parhaiten? Selkokeskuksen väki vei grillin ulos ja testasi viisi grillimakkaraa.

Kesällä suomalaiset grillaavat paljon ulkona. Makkara on suosittu grilliruoka. Erityisesti juhannuksena makkaraa grillataan ja syödään paljon.

Ruokakauppojen kylmäaltaissa on kymmeniä erilaisia makkaroita. Parhaan makkaran valinta voi olla vaikeaa. Niinpä Selkosanomien toimitus testasi muutamia tavallisia makkaroita. Mikä makkara sopii parhaiten grilliin?

Pyysimme testiryhmään mukaan kuusi Selkokeskuksen työntekijää. Heistä kaksi syö enimmäkseen kasvisruokaa. Ostimme viisi erilaista makkarapakettia ja kertakäyttögrillin. Veimme grillin, makkarat ja sinapit läheiseen metsikköön ja aloitimme testin.

Pyysimme, että testaajat kertovat, mitä mieltä he ovat makkaroista. Pyysimme myös arvioita numeroina asteikolla 1 ‑ 10.

Testaajat valitsivat parhaaksi grillimakkaraksi tulisen chorizon. Toiseksi sijoittui yllättäjä. Se oli kasvisnakki, joka on tehty soijasta. Itse asiassa se ei ole makkara, koska yleensä makkarassa on ainakin jonkin verran lihaa.

Makkara_Chorizo_nettiin

Tapolan Premium Lenkki Chorizo

Chorizo tarkoittaa espanjalaista makkaraa, joka on tehty porsaan lihasta. Se on maustettu tulisella paprikalla. Tämä suomalainen chorizo on myös melko tulista.

Arvioita:

Järkyttävän hyvää! Tämä on aromikasta ja maukasta. Ei tarvitse sinappia.

Arvosana: 8,5

Makkara_Ukko-Pekka_nettiin

UkkoPekka

Tämä on tavallinen kotimainen grillimakkara, jossa on 75 prosenttia lihaa.

Arvioita:

Perinteinen grillimakkara. Paljon lihaa, mutta maistuu myös jauholle.

Arvosana: 7 –

Makkara_Hiillos_nettiin

Atrian Hiillos Grillimakkara

Hiillos on hyvin suosittu suomalainen grillimakkara. Tästä makkarasta 43 prosenttia on lihaa.

Arvioita:

Perinteinen suomalainen jauhoinen makkara. Hyvä suutuntuma.

Arvosana: 4 –

Makkara_Tofu_nettiin

Poutun Tofu kasvisnakki

Makkaratehtaat tekevät nykyään kasvisyöjille makkaran näköisiä tuotteita. Kasvisnakki on tehty soijasta.

Arvioita:

Ei maistu makkaralta. Tämä on parempaa kuin kasvismakkarat yleensä. Keveys tuntuu suussa.

Arvosana: 7

Makkara_Kabanossi_nettiin

HK:n Kabanossi

Tässä makkarassa on paljon lihaa. Se ei kuitenkaan ollut testaajien mielestä kovin hyvää. Kabanossi tarkoittaa puolalaista kestomakkaraa. Suomalainen kabanossi ei juuri muistuta alkuperäistä kabanossia.

Arvioita:

Kaikkein perinteisin grillimakkara. Keskiverto grillimakkara. Suolainen!

Arvosana: 5 +

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste