Fazerin sininen on maitosuklaata, jota on valmistettu jo vuodesta 1922 alkaen (vasen kuva). Karl Otto Fazer muutti Pietariin opiskelemaan leipuri-kondiittoriksi, kun hän oli 18-vuotias (kuva keskellä). Vuonna 1896 Fazer alkoi valmistaa Mignon-munia suklaanougat’sta oikeaan munankuoreen (kuva oikealla).

Fazer tietää, mikä maistuu hyvältä

Fazer on tunnettu herkullisista tuotteistaan Suomessa ja ulkomailla. Fazer perustettiin melkein 130 vuotta sitten.

Karl Fazer Ab on suuri suomalainen elintarvikeyhtiö. Fazer on perheyritys, jossa Fazerin suvun jäsenet ovat töissä edelleen.

Kahvila, leivoksia, karkkia ja kinuskia

Torstaina 17. syyskuuta 1891 Karl Fazer avasi kahvilan Helsinkiin osoitteessa Kluuvikatu 3. Fazerin kahvilasta tuli nopeasti suosittu paikka monelle helsinkiläiselle. Suklaata ja makeisia valmistettiin samassa talossa, jossa kahvila oli. Vielä nykyäänkin kahvila on samassa paikassa kuin ennen.

Karl Otto Fazer tiesi jo nuorena, että hän haluaa tulla kondiittoriksi eli sokerileipuriksi. Hän opiskeli Saksassa, Ranskassa ja Venäjällä. Venäjältä hän toi Suomeen esimerkiksi kinuskin reseptin.

Fazerin ensimmäisiä makeisia olivat Pihlajanmarja-karkit ja Kiss Kiss -karkit. Vihreä kuula -marmeladia on tehty jo vuodesta 1929 alkaen. Fazer valmistaa 25 miljoonaa Vihreää kuulaa vuodessa Lappeenrannan makeistehtaalla.

Makeisia sodan aikana

Fazer teki makeisia myös sodan aikana. Suklaata ei voinut kuitenkaan tehdä 1940-luvulla, koska silloin oli vaikeaa saada sokeria, rasvaa ja kaakaota.

Fazer valmisti keksejä, marmeladia ja kaakaojauheen korviketta, jota tehtiin paahdetuista soijapavuista.

Terveellisiä ja ekologisia tuotteita

Fazer kehittää uusia tuotteita koko ajan. Se haluaa myydä myös terveellistä ja ekologista ruokaa, joka on hyväksi ihmisille ja ympäristölle.

Uusia tuotteita ovat esimerkiksi vegaaniset makeiset ja terveelliset aamiaismurot. Fazer panostaa myös ksylitoliin ja rakentaa uuden tehtaan Lahteen. Esimerkiksi purukumissa on ksylitolia, joka maistuu makealta mutta voi olla myös terveellistä.

Lähteet Fazer, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


6 kommenttia uutiseen “Fazer tietää, mikä maistuu hyvältä”

  1. Lilian

    Moi

  2. Ali Alkhabeer

    Paljon tietoa. Oli uusia asioita, minä en tiennyt näitä asioita aiemmin

  3. Zakya hashemi

    Tässä on kirjoitettu fazerista ja sitä henkilöstä joka on keksinyt fazerin.
    Eli karl otto joka hänen kuva on otettu mustavalkosena on keksinyt fazerin.
    Minun mielestä fazerin tuotet on parasta itse en tykkän suklaata mutta muita fazer tuotetta käytän paljon ja fazerista tule aina uusia tuotteita ja fazerin pullat on kaikista parasta

  4. Jalali Sayed Ali po18A

    1-Karl Fazer Ab on suuri suomalainen elintarvikeyhtiö. Fazer on perheyritys, jossa Fazerin suvun jäsenet ovat töissä edelleen.

    2-Fazerin sininen on maitosuklaata, jota on valmistettu jo vuodesta 1922 alkaen (vasen kuva

    3-karkit, Suklaata, keksejä, kakku,.

    4-Fazer teki makeisia myös sodan aikana. Suklaata ei voinut kuitenkaan tehdä 1940-luvulla, koska silloin oli vaikeaa saada sokeria, rasvaa ja kaakaota.

    5-Uusia tuotteita ovat esimerkiksi vegaaniset makeiset ja terveelliset aamiaismurot. Fazer panostaa myös ksylitoliin ja rakentaa uuden tehtaan Lahteen. Esimerkiksi purukumissa on ksylitolia, joka maistuu makealta mutta voi olla myös terveellistä.

    6-Kyllä Minä pidän suklaasta
    Koska se on herkullinen suklaassa.

  5. Muhus

    🤷🏼‍♂️

  6. Valma-ryhmä

    Oli vähän vaikea, mutta ymmärsin.

    Teksti on hyvä, koska me kävimme Fazerin tehtaalla ja nyt minä ymmärrän.

    Pidän tästä tarinasta.

    Teksti on hyvä, koska siinä on paljon tietoa.