Fantasia on vapautta

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Niklas Sandström
Uutinen julkaistu: 14.09.2016

Maria Turtschaninoff on suomenruotsalainen kirjailija. Hän kirjoittaa fantasiakirjoja. Syksyllä kaksi hänen kirjaansa ilmestyy selkokielellä, Maresi ruotsiksi ja Helsingin alla suomeksi.

Mitä on fantasia?

– Kun kirjoittaa fantasiaa, ei tarvitse miettiä, voiko jotakin tapahtua todellisuudessa. Tuntuu melkein siltä  kuin kirjailija ja lukija tekisivät sopimuksen, että kirjan tapahtumat ovat totta kirjassa.

Miten aloit kirjoittaa fantasiakirjoja?

– En valinnut itse fantasiaa lajikseni, vaan fantasia valitsi minut. Niin vain kävi, että kirjoitin aina asioista, jotka eivät voi tapahtua todella. Lopulta hyväksyin sen, että näin haluan kirjoittaa.

Mikä on fantasiassa parasta?

– Hauskinta on vapaus. Voin kirjoittaa mistä haluan ja miten haluan. Jos kirjoittaisin oikeista, todellisista tapahtumista, minulla olisi vähemmän mahdollisuuksia. Toinen hauska asia on se, että lukijakuntani on laaja. Koska kirjojeni päähenkilöt ovat nuoria, kirjani lasketaan usein nuortenkirjoiksi. Nuoret ehkä kokevat ne jännittäviksi tarinoiksi, kun taas vanhemmat huomaavat niissä useita eri tasoja. Nuorimmat lukijani ovat 11-vuotiaita ja vanhimmat 90-vuotiaita.

Maresi-kirjassa kirjat ja tieto ovat tärkeitä asioita. Ovatko ne sitä myös sinulle?

– Se on voinut tulla huomaamatta kirjaan. Mutta koen kyllä, että Maresi olen minä. Me kumpikin rakastamme kirjoja. Olemme monella tapaa samanlaisia, mutta luulen, että Maresi on rohkeampi kuin minä.

Miltä tuntuu, kun omasta kirjasta tehdään selkokirja?

– Se tuntuu hyvältä. Minusta selkokirjat Maresi ja Helsingin alla ovat hyviä. Toivon, että osaisin itsekin kirjoittaa selkokieltä, mutta se vaikuttaa vaikealta. Se on melkein kuin runon kirjoittamista, kun kaikki lyhenee.

– Selkokieli on valtavan hieno juttu. Selkokirjat sopivat myös kaikille, jotka haluavat oppia uuden kielen.

Maresi on käännetty monille kielille ja myyty 17 maahan. Mikä maa on kaikkein kaukaisin?

– Kiina. Erityisen mukavaa on se, että monet maat ovat ostaneet oikeudet myös minun kahteen seuraavaan kirjaani. Uusin kirjani on juuri ilmestynyt, sen nimi on Naondel.

Olet juuri saanut viisivuotisen apurahan. Mitä se sinulle merkitsee?

– Se merkitsee sitä, että minun ei nyt tarvitse huolehtia talousasioista. Voin keskittyä kirjoittamaan. Voin myös tehdä sellaisia pidempiä kirjasuunnitelmia, jotka vaativat tutkimista ja valmistautumista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)