Europarlamentaarikko Sampo Terho: ”EU on kestämätön rakennelma”

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 18.12.2012

Sampo Terho on Perussuomalaisten ainoa meppi europarlamentissa. Hän pitää EU:n tilannetta vaikeana. Selkosanomat tapasi Terhon Euroopan parlamentissa Brysselissä.

Sampo Terho on perussuomalaisten ainoa europarlamentaarikko eli meppi. Terho pääsi Euroopan parlamenttiin vuonna 2011, kun Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini palasi kansanedustajaksi. Terho toimi ennen poliittista uraansa Maanpuolustuskorkeakoulun tutkijana. Hän on julkaissut kirjan Kuolemanrangaistuksen historia. Terho on ahkera kirjoittaja, jonka tekstejä julkaistaan monissa sanomalehdissä. Hän on monien mielestä vahva ehdokas Perussuomalaisten puheenjohtajaksi Timo Soinin jälkeen.

Olet europarlamentin talous- ja puolustus-asiainvaliokunnan jäsen. Mitä valiokunnissa tehdään?

– Olin ennen poliittista uraani puolustus-hallinnossa töissä. Olin myös rauhanturvaajana Bosnia-Hertsegovinassa. EU:ssa puolustus-asioiden valiokunnassa käsitellään rauhanturvaoperaatioita, tällä hetkellä Afganistania. Valiokunnissa ei tehdä suuria linjanvetoja tai suunnitella EU:n yhteistä puolustusta. Toiminta on keskustelua ja tiedonvaihtoa. Lähes kaikki EU:n maat kuuluvat puolustusliitto Natoon, ne tekevät siellä sotilaallista yhteistyötä.

Perussuomalaiset vastustavat EU:ta. Onko EU:ssa hyviä asioita?

– Olen kova EU:n arvostelija. Brysselissä mepeistä suurin osa kannattaa liittovaltiota. Meppejä on 750, heistä alle sata vastustaa liittovaltiota. Näihin vastustajiin kuuluvat perussuomalaiset eli myös minä. Kuulumme parlamentissa EFD-ryhmään (suomeksi Vapaa ja demokraattinen Eurooppa). Perussuomalaiset ei aja Suomen eroa EU:sta, vaan itsenäisten kansallisvaltioiden liittoa. Kyllähän täällä keskustellaan ja kuunnellaan. EU on tavallaan päättymätön kansainvälinen kokous, jossa vaihdetaan ajatuksia.

Onko EU kestävä rakennelma?

– Nykyisellä mallilla EU on mahdoton rakennelma. Se on ylhäältä johdettu hienostohanke. Saksan liittokanslerin Angela Merkelin johdolla rakennetaan koko ajan lisää unioneita unionin sisälle, suunnitteilla on talousunioni, pankkiunioni, verounioni, rahoitusmarkkinaunioni… Päätöksenteko ei kuitenkaan suju. EU:sta tehdään liittovaltiota salaa ja hissukseen, ilman kansalaisten mahdollisuutta sanoa mielipiteensä.

– Unioni ei kestä, koska se etenee nopeammin kuin sen kansalaiset haluavat. Heille ei anneta mahdollisuutta äänestää asioista. Ja jos annetaan ja he äänestävät ei, järjestetään uusi äänestys.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)