Esa Eloranta on kutsumusammatissaan

Laulaja ja lauluntekijä Esa Eloranta täytti juuri 50 vuotta. Nyt hän aikoo tuoda yhtyeensä Garbon takaisin.

Muusikko Esa Eloranta viettää parhaillaan juhlavuotta. Mies täytti keväällä 50 vuotta. Hänen ensimmäinen levynsä Ainoa julkaistiin reilut 30 vuotta sitten. ”Eltsen” laulut saattavat olla tunnetumpia kuin mies itse. Moni on kuullut radiosta Elorannan Garbo-yhtyeen kappaleet Poika julman maan, Suomalainen unelma tai Pysäkki, mutta ei välttämättä tiedä esittäjää. Monet tunnistavat Eloranna Kultakurkut-ryhmän jäsenenä. Muut Kultakurkut ovat Eero Raittinen, Bablo ja Harri Marstio. Eloranta on tehnyt kappaleita myös Katri Helenalle, Jari Sillanpäälle, Jorma Kääriäiselle ja Kari Tapiolle.

Milloin innostuit musiikista?

– Olen ollut lapsesta saakka musiikin suurkuluttaja. Suurin yhtye oli nuorena tietysti Hurriganes, olen sitä sukupolvea. Näin Hurriganesin keikan vuonna 1975 Oulun urheilutalolla. Olin silloin 12-vuotias. Päätin, että minusta tulee rokkari eli rockmuusikko. Sitten näin Pelle Miljoonan keikan ja aloin kirjoittaa lauluja suomeksi. Hänen energisyytensä teki minuun vaikutuksen, ja kaikki muuttui yhdessä yössä.

Kuinka paljon keikkailet nykyisin?

– Keikkailen nykyisin pääasiassa yksikseni tai duona Bablon kanssa. Vuodessa on noin 80 esiintymistä. Teen aika paljon erilaisia keikkoja, esiinnyn myös yksityistilaisuuksissa, kuten firmojen juhlissa ja häissä.

– Olen pärjännyt kohtuullisen kivasti. Parikymmentä vuotta sitten oli vaikeampaa. Minulla oli kaksi keikkaa vuodessa. 1990-luvun laman aikana jouduin menemään varasto- miehen töihin. Varastomiehen töitä riitti ja rahaa tuli mukavasti, mutta huomasin, ettei lauluja enää synny. Lopetin ne työt ja valitsin musiikin. Nykyisin en kuitenkaan halua enää olla koko ajan tien päällä, minulla on muutakin elämää ja kotona kaksi pientä lasta.

Uusin levysi Suuret odotukset julkaistiin keväällä. Onko levyjen tekeminen edelleen mielekästä, vaikka niiden myynti laskee?

– Kyllähän sitä on tullut pohdittua, varsinkin, kun levyn tekeminen on aina niin kova homma. Onneksi levyjä soitetaan radiossa. Levyn tekemisen mielekkyys on siinä, että löytyy ihmisiä, joille julkaisu on tärkeä ja jotka kuuntelevat sen kokonaan läpi. Ihmiset myös kertovat, kun jokin kappale koskettaa. Minulle se on tärkeä viesti, en osa olla pelkää viihdyttäjä. Musiikki ei ole minulle pelkkää taustaa.

Garbo on tunnetuin yhtyeesi. Bändi on ollut jälleen pitkään tauolla. Vieläkö Garbo palaa?

– Tarkoitus on tehdä yhdessä ainakin yksi juhlakeikka Oulussa. Teimme viimeksi levyn vuonna 2005. Garbosta kysellään jatkuvasti. Suunnitelmissa on uusi levykin, minulla on kyllä sopivia biisejä. Jännittävä juttu, että jotkin laulut vain kuulostavat Garbolta jo syntyessään. Ne ovat ikään kuin tehtyjä sille bändille.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Esa Eloranta on kutsumusammatissaan”

  1. Sirpa

    Hyvä kirjoitus – mahtavasta musiikintekijästä ja todella hyvästä laulajasta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste