Bloggaaminen on hauskaa

Heidi Knuuttila opiskelee media- assistentiksi Arcada-ammattikorkeakoulussa Helsingissä. Hän on blogannut pian neljä vuotta. Blogi löytyy osoitteesta haaidis.bogspot.fi.

Miksi aloitit bloggamisen?

– Aloitin bloggaamisen, kun peruskoulu päättyi. Olen luonteeltani luova ja valokuvaan paljon. Blogista tuli minulle kanava, jonka avulla pystyin näyttämään muille, mitä olin tekemässä.

Minkälainen teema blogissasi on?

– Blogissani ei ole tiettyä teemaa. Tai ehkä teemaa voisi kutsua lifestyleksi eli elämäntyyliksi. Kirjoitan ja lataan kuvia muodista, treenaamisesta ja valokuvauksesta. Pidän monista asioista, ja blogi kertoo minun elämästäni.

Käyt ruotsinkielistä koulua ja puhut ruotsia äitisi kanssa, mutta bloggaat suomeksi. Miksi?

– Kirjoitan suomeksi, koska silloin tavoitan enemmän lukijoita.

Onko blogista sinulle jotakin hyötyä vai onko se vain harrastus?

– Tämä on kyllä harrastus, en elätä blogilla itseäni. Tietenkin hyödyn siitä, jos blogillani on paljon lukijoita. Jos jossakin kuussa lukijoita on todella paljon, saatan ansaita pienen summan rahaakin. Saan myös tuotteita lahjaksi, jos minulla on sopimus jonkun yrityksen kanssa. Olen esimerkiksi saanut nämä kengät, jotka minulla on jalassa.

Onko blogeissa usein mainoksia?

– Se vaihtelee. Joissakin blogeissa ei ole ollenkaan mainoksia, toisissa taas on suuriakin määriä. Minun blogissani on vähän mainoksia.

Voiko lukija luottaa siihen, mitä blogissa lukee, vai kirjoittavatko bloggarit mitä vaan, jos siitä maksetaan?

– Sekin varmasti vaihtelee. Minä en kirjoita vain siksi, että joku pyytää, tai siksi, että voin saada siitä jotakin hyötyä. Jos en pidä jostakin tuotteesta, en kirjoita siitä. Kirjoitan vain siitä, mistä itse haluan.

Kuinka usein päivität blogiasi?

– Joka toinen päivä tai useita kertoja viikossa. Se ei kuitenkaan saa olla mikään pakko. Kirjoitan blogiin silloin, kun saan inspiraation eli innostun jostakin.

Minkälaisen neuvon annat niille, jotka haluavat perustaa blogin?

– Minusta kuvat ovat tärkeitä. Niiden pitää olla isoja ja hyvälaatuisia. Blogin ulkoasu tai layout on myös tärkeä. Minusta blogissa ei saa olla liikaa mainoksia, mutta siitä voi olla monta mieltä. Sitten pitää olla jokin oma idea siitä, mistä haluaa kirjoittaa. Minusta on tärkeää olla oma itsensä. Persoonallinen voi olla, vaikka ei kertoisikaan kaikkea itsestään.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste