Kuvassa on Eero Koskinen, ohjelma-avustajien puheenjohtaja.

Kuvassa on Eero Koskinen, ohjelma-avustajien puheenjohtaja.

Avustaja tuo kuvaan aitouden

Ohjelma-avustajat esittävät tavallisia ihmisiä elokuvissa. Avustajien on hyvä ymmärtää, miten elokuvia tehdään. Ohjelma-avustajilla on oma yhdistys, jossa on noin 250 jäsentä. Sen puheenjohtaja on helsinkiläinen Eero Koskinen.

Millaisia ihmisiä ohjelma-avustajina on?

– Ihan tavallisia ja tavallisen näköisiä ihmisiä koululaisista yli 70-vuotiaisiin. Meitä yhdistää ehkä se, että pidämme esiintymisestä.

Miten saatte töitä?

– Tuotantoyhtiöt ottavat meihin suoraan yhteyttä. Ne tekevät Suomessa melkein kaikki tv-sarjat ja elokuvat. Lisäksi kyselyjä tulee mainostoimistoista ja yrityksistä.

Minkälaisiin tilanteisiin avustajia tarvitaan?

– Aina tarvitaan avustajia kohtauksiin kadulla tai kahviloissa. Avustajat tuovat kohtaukseen aitouden tunteen. Avustajat edustavat tavallisia ihmisiä. Elokuviin ei saa kuvata satunnaisia ihmisiä esimerkiksi kadulla tai kahviloissa.

Mitä ohjelma-avustajan pitää osata?

– Pitää olla täsmällinen. Pitää tulla paikalle, kun on luvattu.

– Kun avustajat istuvat elokuvassa kahvilassa ja juttelevat taustalla, he eivät saa puhua ääneen. Keskustelu ei saa kuulua äänityksessä. Se vaatii harjoittelua.

– Avustajan työ vaatii myös läsnäoloa. Jos avustaja ei ole aidosti läsnä, se näkyy kuvassa.

Millaisia avustajia tarvitaan lisää?

–  Työikäisiä 20–50-vuotiaita kaivataan. Mutta useimpien työ ei salli osallistumista kuvauksiin, koska suurin osa kuvataan päivällä. Kuvaus voi kestää tunnista 12 tuntia.

Miksi itse ryhdyit avustajaksi?

–  Helppo kysymys! Olen aina pitänyt elokuvista. Siitä piti tulla ammattini. Otin tämän harrastuksen, kun jäin eläkkeelle. Näyttelijöiden työtä on kiva katsella.

Mitkä ovat parhaat kokemuksesi avustajana?

–  Aloitin vuonna 2008 Rööperi-elokuvalla. Olin kapakan asiakas. Tänä vuonna merkittävin oli Ylen Presidentti-sarja. Se esitetään ensi vuonna.

– Elokuvassa Missä kuljimme kerran olin satamatyöläinen. Sitä kuvattiin myöhään syksyllä Suomenlinnassa. Palelin aivan hirvittävästi. Pelkäsin, että sairastun, mutta pysyin kuitenkin terveenä.

Millaisia palkkioita saatte?

–  Ne vaihtelevat paljon. Elokuvissa on huonoimmat palkkiot. Palkkiot maksetaan usein elokuvalippuina – yksi tai kaksi lippua päivän työstä.

– Mainoskuvauksista saa paremmat palkkiot. Niistä saa muutamia satoja euroja.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste