Asukastalo Betanian käyttäjät Juhani Vaittinen (vasemmalla) ja Markku Lahtinen sekä sosiaaliohjaaja Teijo Flyktman ja media-assistentti Mia Waire.

Asukastalo on kaupunkilaisen olohuone

Helsingin kaupungilla on yhdeksän asukastaloa. Talot ovat kohtaamispaikkoja, joihin kaikki ovat tervetulleita. Tutustuimme Punavuoren Betania-taloon. Helsingin kaupungissa on yhdeksän eri asukastaloa.

Talojen tehtävä on lisätä asukkaiden hyvinvointia ja poistaa yksinäisyyttä. Talot ovat avoinna arkisin.

Taloissa järjestetään erilaisia tapahtumia. Niissä voi juoda kahvia, syödä aamupuuroa ja lukea lehtiä. Osassa tarjotaan edullinen lounas. Kaikista taloista saa ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin.

– Osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisääminen ovat asukastalojen tärkein asia, sosiaaliohjaaja Teijo Flyktman kertoo.

Media-assistentti Mia Waire lisää, että asukastalojen toiminta on hyvin monipuolista.

– Taloissa on harrastusryhmiä ja näyttelyitä. Kävijät järjestävät retkiä. Meillä saa myös digineuvontaa eli opastusta tietokoneen ja verkon käyttöön.

– Asukkaat ovat tervetulleita ideoimaan itsenäisesti tapahtumia ja kerhoja. Tapahtumat ja retket ovat maksuttomia tai hyvin edullisia.

Yksinäisyyttä vastaan

Juhani Vaittinen ja Markku Lahtinen ovat Punavuoren asukastalo Betanian vakiokävijöitä. 66-vuotias Vaittinen ja 62-vuotias Lahtinen asuvat myös lähialueella.

Vaittinen ja Lahtinen ovat sitä mieltä, että asukastaloissa on tärkeää toimintaa. Talo on kodin ulkopuolinen olohuone, jossa voi tavata muita ihmisiä. Yksinäiselle ihmiselle se saattaa olla hyvin tärkeä asia.

– Kävelin 20 vuotta tämän paikan ohi, enkä koskaan poikennut sisälle. Kerran rohkaistuin ja tulin kahville. Se kannatti. Sen jälkeen olen käynyt täällä lähes päivittäin. Käytän täällä tietokonetta ja juttelen ihmisten kanssa, Vaittinen kertoo.

– Pääsen tänne valitettavan harvoin, koska käyn vielä töissä. Tämä on mielenkiintoinen ja viihtyisiä paikka. Lounastan täällä aina, kun käyn ja juon kahvit. Minulle myös tietokoneen käyttö on täällä vakiintunut tapa. Toivoisin, että yhä useampi löytäisi nämä talot, Lahtinen sanoo.

Lisätietoa asukastaloista ja tapahtumista löytyy internetistä sivuilta:

www.hel.fi/asukastalot.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste