Toimittaja Heli Rintala kirjoitti kirjan Aspergerin oireyhtymästä.

Toimittaja Heli Rintala kirjoitti kirjan Aspergerin oireyhtymästä.

Asperger-ihmisen maailma on värikäs

Heli Rintalan kirjassa Asperger-ihmiset pääsevät itse ääneen. Kirja on tietopaketti, joka avaa Asperger-ihmisten maailmaa.

Rintalan kirjan nimi on Liian ihmeellinen maailma? – Asperger-ihmiset kertovat.

Heli Rintala on alun perin tutustunut Asperger-ihmisen maailmaan oman lapsensa kautta. Hän on lukenut alan kirjallisuutta, kuunnellut asiantuntijoiden luentoja, osallistunut sosiaalisen median keskusteluryhmiin sekä saanut vertaistukea.

Rintalan mukaan vertaistuki on usein asia, jota läheiset ja Asperger-ihmiset itse kaipaavat eniten. Asperger-lasten ja -nuorten diagnoosin tekevät ulkopuoliset asiantuntijat. Vanhemmat ja asiantuntijat myös määrittelevät,  millainen Asperger-ihmisen tulisi olla ja kuinka käyttäytyä. Asperger-ihmisten omaa ääntä kuunnellaan harvoin. Tämä sai Rintalan kirjoittamaan aiheesta.

Erilaisuutta voi oppia ymmärtämään

Kirjassa tarinansa kertovat esimerkiksi yhdeksänvuotias poika ja keski-ikäinen nainen. Myös vanhemmat kertovat siitä, millaista elämä on Asperger-lapsen kanssa: millaista on käydä terapiassa ja miten koulunkäynti sujuu.

Asperger kuuluu autismin kirjoon. Autistiset ihmiset kokevat maailman joskus hyvinkin omalla tavallaan.

– Olisin itse tarvinnut tällaista kirjaa kipeästi lapseni kanssa. Silloin olisin ehkä tehnyt vähemmän virheitä kasvatuksessa, Rintala sanoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.