Toimittaja Heli Rintala kirjoitti kirjan Aspergerin oireyhtymästä.

Toimittaja Heli Rintala kirjoitti kirjan Aspergerin oireyhtymästä.

Asperger-ihmisen maailma on värikäs

Heli Rintalan kirjassa Asperger-ihmiset pääsevät itse ääneen. Kirja on tietopaketti, joka avaa Asperger-ihmisten maailmaa.

Rintalan kirjan nimi on Liian ihmeellinen maailma? – Asperger-ihmiset kertovat.

Heli Rintala on alun perin tutustunut Asperger-ihmisen maailmaan oman lapsensa kautta. Hän on lukenut alan kirjallisuutta, kuunnellut asiantuntijoiden luentoja, osallistunut sosiaalisen median keskusteluryhmiin sekä saanut vertaistukea.

Rintalan mukaan vertaistuki on usein asia, jota läheiset ja Asperger-ihmiset itse kaipaavat eniten. Asperger-lasten ja -nuorten diagnoosin tekevät ulkopuoliset asiantuntijat. Vanhemmat ja asiantuntijat myös määrittelevät,  millainen Asperger-ihmisen tulisi olla ja kuinka käyttäytyä. Asperger-ihmisten omaa ääntä kuunnellaan harvoin. Tämä sai Rintalan kirjoittamaan aiheesta.

Erilaisuutta voi oppia ymmärtämään

Kirjassa tarinansa kertovat esimerkiksi yhdeksänvuotias poika ja keski-ikäinen nainen. Myös vanhemmat kertovat siitä, millaista elämä on Asperger-lapsen kanssa: millaista on käydä terapiassa ja miten koulunkäynti sujuu.

Asperger kuuluu autismin kirjoon. Autistiset ihmiset kokevat maailman joskus hyvinkin omalla tavallaan.

– Olisin itse tarvinnut tällaista kirjaa kipeästi lapseni kanssa. Silloin olisin ehkä tehnyt vähemmän virheitä kasvatuksessa, Rintala sanoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste