Kaarlo Simojoki on A-klinikkasäätiön ylilääkäri. Hän on erikoistunut päihdelääketieteeseen.

Alkoholi ei ole hyvä ratkaisu ongelmiin

Kaarlo Simojoki on henkilö, jolta kysytään päihteistä ja viinasta. Hän on päihdelääketieteen ammattilainen. Kaarlo Simojoki on lääkäri ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän haluaa keskustelua suomalaisesta alkoholipolitikasta.

– Suomen päihdepolitiikassa on merkittäviä ongelmia. Niiden muuttaminen on suuri haaste, mutta mahdoton se ei ole, Simojoki sanoo. Hänellä on kokemusta päihdeasioista yli 16 vuodelta.

Simojoki ei halua kieltää alkoholia. Hän muistuttaa kuitenkin, että viina ei ole lääke.

– Viinaa käytetään masennuksen itsehoitoon. Se antaa hetkellisen helpotuksen, mutta aiheuttaa paljon haittoja.

– Alkoholi voi olla joskus mukava rentoutuskeino. Jos alkoholi keksittäisiin nyt, se kuitenkin kiellettäisiin. Se on liian vaarallinen aine.

Kun suomalaisella miehellä menee huonosti, hän ryyppää. Kun nainen juo, hän on huono. Nämä mielikuvat ovat edelleen tiukasti meillä Suomessa.

– Suomalaiset suhtautuvat juomiseen joko vaieten tai rehvakkaasti. Alkoholiin liittyy suuri häpeä. Jos epäonnistuu, sitä ei hyväksytä. On ihan hyväksyttävää juopotella, jos hoitaa työnsä ja elää yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti.

Suomessa on puoli miljoonaa ihmistä, joiden alkoholin käyttö on riskirajoilla. Se tarkoittaa, että alkoholin käyttö on haitaksi terveydelle.

– Ihminen tulee riippuvaiseksi, jos käyttö jatkuu kauan. Riskikäytön raja on alhainen. Suurin osa riskikäyttäjistä käy töissä ja elää tavallista elämää.

Simojoen mukaan suuri osa alkoholin suurkuluttajista saa juomisen hallintaan omalla päättäväisyydellä. Tärkeä apu on läheisten tuki.

Osa ihmisistä ei kykene lopettamaan itse. Heille lääkkeistä voi olla apua. Jotkut alkoholistit eivät kykene kohtuukäyttöön edes lääkkeiden avulla. Heidän on pakko lopettaa juominen ja alkaa absolutisteiksi eli täysin raittiiksi.

– Alkoholistit ovat aivan tavallisia ihmisiä, joilla on sairaus.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste