Ali nauraa, mutta ei pilkkaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Sub
Uutinen julkaistu: 23.04.2013

Koomikko Ali Jahangiri vitsailee radiossa suomalaisista ja maahanmuuttajista. Hänet nähdään myös TV:ssä Viidakon tähtöset -ohjelman juontajana.

Ali Jahangiri on kauppatieteiden maisteri, stand up -koomikko ja radio- ja tv-juontaja. Hän tekee pilaa suomalaisten asenteista maahanmuuttajia kohtaan. Vaikka huumori on välillä rankkaa, kukaan ei suutu, vaan kaikkia naurattaa. Jahangirin jutuille nauravat niin suomalaiset kuin maahanmuuttajat.

Mahmoud ”Ali” Jahangirin perhe tuli Iranista Suomeen pakolaisina 1990-luvun alussa. Silloin Iranin sota Irakia vastaan oli juuri päättynyt. Jahangirin perhettä vainottiin, koska he ovat sukua Iranin entiselle hallitsijalle, joka oli syösty vallasta.

Lentokoneessa hassu humalainen setä puhui outoa kieltä pikku pojalle ja esitteli kuvia talvisesta paratiisimaasta. Ali ajatteli, että Suomessa on varmasti tosi mukavaa, koska ihmiset ovat näin ystävällisiä ja maisemat huikaisevan kauniita.

Mitä muistoja sinulla on Iranista?

–Olin aika pieni, kun muutimme Suomeen, joten minulla ei ole selkeää muistikuvaa. Suvussamme on ollut monta sukupolvea sitten kuninkaallisia. Vallankumouksen jälkeen uusi islamilainen Iranin valtio alkoi vainota meitä. Ensimmäiset vuodet Suomessa kuluivat pakolaiskeskuksissa. Lopulta muutimme Perniön ja Kemiön rajamaille. Olin Perniön koulussa ainoa ulkomaalainen.

Oletko käynyt Iranissa tämän jälkeen?

–Käyn Iranissa silloin tällöin, mutta tunnen itseni siellä lähinnä suomalaiseksi matkailijaksi. En ehkä osaisi asua siellä. Se ei ole sama paikka kuin lapsuudessani. Koko kulttuuri on muuttunut.

Minkälaista on iranilainen kulttuuri?

–Iran on vanha maa, joka koostuu heimoista. Iranin sisällä on monta erilaista kulttuuria. Nykyään iranilaiset ovat ehkä varautuneempia kuin aiemmin. Huolia on paljon, taloudellisia ja muitakin. Me iranilaiset olemme perinteisesti pitäneet itseämme hiukan muita parempina. Se on ehkä heikkoutemme. Toisaalta se on auttanut monia nuoria pääsemään pitkälle. Iranilaiset pärjäävät yleensä aika hyvin.

Oletko ahkera?

–Toivon, että joku ajattelee niin. Olen nyt kahden viime vuoden ajan tehnyt paljon erilaisia asioita. Työskentelin Jari Sarasvuon Trainers’ Housessa vuosina 2007–2011. En pärjännyt siinä työssä tarpeeksi hyvin. Sitten aloin tehdä toden teolla komiikkaa. Vähitellen tästä on tullut arkeni. En oikein osaa olla paikallani. Tammi–helmikuussa tein yhteensä 52 stand up -keikkaa ja kahdeksan suoraa lähetystä. Vapaata ei ole paljon.

Teet rankkaakin huumoria maahanmuuttajista ja suomalaisista. Kukaan ei suutu, vaan kaikkia naurattaa. Miten se on mahdollista?

–Minun tarkoitukseni ei ole loukata tai pilkata ketään. Perussuomalaiset ovat varmaan helpoin kohde, mistä huumoria voi tehdä. Mielestäni onnistunut vitsi on sellainen, että vitsin kohdetta itseään naurattaa ensimmäisenä. Silloin tuntuu, että käsittelen asiaa kenties jollakin hiukan uudella ja tuoreella tavalla.

Ali Jahangiri juontaa Sub-kanavan Viidakon tähtöset 2 -ohjelmaa, joka esitetään torstaisin kello 21. Ali ja Husu -keskusteluohjelma radiossa Yle Puheessa torstaisin kello 13.02 ja 22.05. Uusinta sunnuntaisin kello 17.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)