Ei ole viisasta tehdä jouluostoksia luotolla.

Ei ole viisasta tehdä jouluostoksia luotolla.

Älä osta liikaa

Älä osta jouluna liian paljon ruokaa ja lahjoja. Näin neuvoo kotitalousneuvoja Elisabeth Eriksson Marttaliitosta.

Ennen joulua monet käyttävät paljon enemmän rahaa kuin tavallisesti. Haluamme antaa joululahjoja perheenjäsenille ja ystäville. Ja haluamme syödä paljon jouluruokia. Se maksaa. Jouluvalmistelut voivat maksaa niin paljon, että lompakko on tyhjä joulun jälkeen.

Kotitalousneuvoja Elisabeth Erikssonin mielestä joulu ei välttämättä maksa kovin paljon.Kannattaa selvittää etukäteen, kuinka paljon rahaa voi käyttää. Joululle voi tehdä talousarvion.

– Jouluruoat ja joululahjat tietysti maksavat, mutta niiden ei tarvitse olla kovin kalliita. Ei kannata ostaa kalliimpaa kuin mihin on varaa. Joulu ei ole hauskempi, vaikka siihen panee paljon rahaa, hän sanoo.

Ei kaikkia ruokalajeja

Suunnittele hyvin joulupöydän ruoat, Eriksson neuvoo. Perinteisessä joulupöydässä on paljon ruokalajeja, mutta kaikkia ei tarvita.

– Kannattaa miettiä, mistä ruoista pitää. Ei kannata laittaa tai ostaa ruokaa vain siksi, että se kuuluu perinteeseen, hän sanoo.

Ei kannata myöskään hankkia liian paljon ruokaa. Mieti, kuinka monta ihmistä on syömässä, ja osta sopiva määrä ruokaa. Tänä vuonna monet ruokakaupat ovat auki tapaninpäivänä ja ehkä jo joulupäivänä. Silloin voi ostaa lisää ruokaa, jos jokin loppuu.

Ei liikaa joululahjoja

Joululahjoja on kiva hankkia, mutta ei kannata liioitella.

– Ei kannata totuttaa lapsia siihen, että he saavat liian paljon joululahjoja. Usein kaksi tai kolme pakettia riittää. Jos paketteja on liikaa, kiinnostus usein vähenee, Eriksson muistuttaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste