Aalto 2 putosi maahan

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.02.2019

Ensimmäinen suomalainen satelliitti Aalto 2 on tuhoutunut. Mutta kaksi muuta suomalaista satelliittia lentää yhä avaruudessa.

Aalto 2 oli avaruudessa yli vuoden. Yhteys siihen katosi melkein heti, kun se pääsi avaruuteen. Aalto 2:n tarkoitus oli tutkia revontulia.

Aalto 1 nousi avaruuteen yli 500 kilometrin korkeuteen kesällä vuonna 2017. Se on toiminut hyvin. Aalto 1 on tehnyt havaintoja Auringosta.

Viime joulukuussa 600 kilometrin korkeuteen avaruuteen nousi kolmas suomalainen satelliitti Suomi100.  Sekin tutkii revontulia. Satelliitit on suunniteltu Aalto-yliopistossa Espoossa. Hankkeita on vetänyt professori Jaan Praks.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)