82 keinoa parantaa vammaisten oikeuksia

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 11.04.2018

Suomen hallitus julkaisi maaliskuussa toimintaohjelman. Toimintaohjelman tarkoitus on huolehtia siitä, että vammaisten henkilöiden oikeudet toteutuvat Suomessa YK:n sopimuksen mukaisesti.

Toimintaohjelmassa on 77 sivua, ja se luettelee 82 toimenpidettä. Kysyimme tutkimuspäällikkö Antti Teittiseltä, mitä mieltä hän on uusista toimenpiteistä. Teittinen työskentelee Kehitysvammaliitossa. Hän on perehtynyt vammaisten ihmisten oikeuksiin Suomessa.

– On hyvä, että vihdoin päästään käytännön toimenpiteisiin, Teittinen tiivistää.

Rahaa ei mainita

Teittinen sanoo, että toimenpiteet ovat jatkoa tavoitteille, jotka olivat jo aiemmissa sopimuksissa ja ohjelmissa. Kun Teittinen luki toimenpiteet, hänen mielessään heräsi kysymyksiä. Pitäisikö toimenpiteissä mainita myös raha? Miten toimenpiteet rahoitetaan? Nyt rahoitusta ei mainita.

Kuinka käy vammaisneuvostoille?

Yksi toimenpide on se, että vammaisneuvostojen asema vahvistuu. Teittinen ihmettelee, miten toimenpide toteutuu. Pian monet vammaisten asiat siirtyvät maakuntien vastuulle.

Vielä ei ole tietoa siitä, millainen rooli vammaisneuvostoilla on maakunnissa. Vammaisneuvostojen asema voi heikentyä.

Toimenpiteissä puhutaan palvelujen digitalisoinnista. Se tarkoittaa, että yhä useammat palvelut saadaan internetin avulla.

– Kukaan ei kanna huolta niistä, jotka jäävät digitalisoinnin ulkopuolelle, sanoo Teittinen.

Hän toivoo esimerkiksi, että digitalisointi ulottuu vammaisten henkilöiden ammatilliseen koulutukseen.

Lue lisää toimenpiteistä ja Antti Teittisen kommenteista Selkosanomien numerosta 7/2018.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)