Ympäristöliike Elokapina on osoittanut mieltään tällä viikolla Helsingissä. Mielenosoitukset alkoivat maanantaina ja jatkuvat vielä keskiviikkona. Elokapina on huolestunut ympäristön tuhoista ja ilmastonmuutoksesta.
Mielenosoittajat sulkivat maanantaina kolme eri katua: Mannerheimintien, Hämeentien ja Teollisuuskadun. Liikenne pysähtyi muutamaksi tunniksi. Poliisi poisti mielenosoittajat autoteiltä. Rajavartiolaitos antoi poliisille virka-apua.
Elokapina järjesti toisen mielenosoituksen tiistaina. Mielenosoittajat sulkivat Mannerheimintien. Liikenne pysähtyi hetkeksi. Poliisi alkoi nopeasti poistamaan mielenosoittajia autotieltä.
– Poliisi puuttuu asiaan, jos mielenosoitus on lainvastainen. Poliisi puuttuu myös silloin, jos mielenosoitus aiheuttaa suurta haittaa, kertoo ylikomisario Jarmo Heinonen.
– Mielenosoitukset vaikeuttavat liikennettä. Erityisesti busseilla ja raitiovaunuilla liikkuminen vaikeutuu, kertoo Heinonen.
Elokapina aikoo jatkaa mielenosoituksia keskiviikkona. Elokapinan marssi lähtee liikkeelle Senaatintorilta neljältä iltapäivällä.
Elokapina vaatii kolmea asiaa. Metsiä ei pidä hakata liikaa. Luonnon monimuotoisuutta pitää suojella. Ympäristölle haitalliset tuet pitää lopettaa.
Elokapina on osa maailmanlaajuista liikettä. Liikkeen tavoite on suojella yhteiskuntaa ilmastokriisiltä. Ilmastokriisi tarkoittaa esimerkiksi lämpötilan nousua ja luonnon katoamista.

