Jopa 812 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä Suomessa. Selkokielen tarve on kasvanut jonkin verran, kun sitä vertaa edelliseen arvioon. Edellinen arvio julkaistiin vuonna 2019.
Uuden arvion teki Elisa Haverinen. Haverinen opiskelee suomen kieltä Jyväskylän yliopistossa. Arvio on osa Haverisen lopputyötä.
– Arvio perustuu tilastotietoon ja tutkimustietoon. Keräsin tietoa myös järjestöiltä, esimerkiksi Kehitysvammaliitosta, Haverinen kertoo.
– Arvio on tehty eri tavalla kuin aikaisemmat arviot. Arviossa selkokieltä tarvitsevat ihmiset on laskettu tarkemmin.
Selkokieli on kieltä, jota on helppo lukea ja ymmärtää. Sanat ovat helppoja. Lauseet ovat lyhyitä. Asiat ovat ymmärrettäviä. Moni ihminen hyötyy selkokielestä. Siksi on tärkeää, että selkokieltä myös käytetään enemmän kuin aikaisemmin.
