Viisi somaliperheen jäsentä kuoli varhain tiistaiaamuna Vantaan Pähkinärinteessä tulipalossa. STT:n tietojen mukaan perheeseen kuului viisi ihmistä. Kuolleet olivat perheen isä, äiti ja kolme lasta. Pelastustyöntekijät saivat peastettua perheen vauvan. Vauva on vain muutaman päivän ikäinen. Vauva loukkaantui tulipalossa vakavasti ja on sairaalahoidossa.
Perhe kuoli, kun se yritti paeta tulipaloa rappukäytävään. Muut talon asukkaat olivat omissa asunnoissaan. He pelastuivat.
Tulipalo sattui Vantaan Pähkinärinteen Hämeenkylän kaupunginosassa. Tuli levisi kerrostalossa räjähdysmäisen nopeasti. Pelastuslaitoksen mukaan tulipalo oli erittäin voimakas. Poliisi epäilee, että tulipalo sytytettiin tahallaan. Poliisin mukaan tulipalo sytytettiin ehkä asunnossa, jonka yläpuolella somaliperhe asui.
Poliisi on ottanut kiinni yhden ihmisen, jota epäillään tekijäksi. Epäilty on 71-vuotias mies, joka on kotoisin Suomesta. Hän on syyllistynyt rikoksiin aiemmin elämässään. Epäilty asuu samassa talossa. Miestä epäillään murhasta ja törkeästä tuhotyöstä.
Vantaan kaupunki järjesti suruliputuksen tiistaina. Suruliputuksella muistettiin ja kunnioitettiin perhettä, joka kuoli tulipalossa.

Mistä saa apua?
Jos kriisit ja tapahtumat järkyttävät, voit ottaa yhteyttä seuraaviin tahoihin. Näistä paikoista saat apua, tukea ja voit keskustella.
- Pähkinärinteen asukkaat ja uhrien lähipiiri voi ottaa yhteyttä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Päivystyksen numero on 09 4191 5800. Päivystys on auki vuoden jokaisena jokaisena päivänä ympäri vuorokauden.
- Muut voivat olla yhteydessä oman alueen sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai Mieli ry:n kriisipuhelimeen. Kriisipulimen numero on 09 2525 0111.
- Punainen Risti tarjoaa apua nuorille ja perheille. Voit soittaa numeroon 050 339 5413 tai laittaa viestinWhatsappiin +358 50 339 5413.
- Hämeenkylän kirkko on avoinna. Kirkko tarjoaa keskusteluapua.
- Pähkinärinteen koululaiset ja opiskelijat voivat olla yhteydessä opiskeluhuollon henkilöstöön.
