Varissuolla Turun normaalikoulussa seitsemännellä luokalla on alkanut kuvataiteen tunti. Kuvataide on oppilaiden suosikkiaineita.
– Koulussa on kivaa. Opettajatkin ovat mukavia, seiskaluokkalainen Kristjan Viiklepp kertoo.
Kristjan aikoo opiskella ahkerasti. Hänen haaveenaan on tulla isona lääkäriksi, ja siihen tarvitaan paljon opiskelua.
– Haluan röntgenlääkäriksi. Olisi mielenkiintoista tutkia kuvia, joissa näkyy ihmisen luut, Kristjan miettii.
– Varissuo on monikulttuurinen paikka, seiskaluokkalainen Ahmedalsaggad Alazawii selittää.
Hänen vanhempansa ovat kotoisin Irakista ja Kristjanin vanhemmat ovat kotoisin Virosta.
Opetuksessa selkeää suomea
Turun normaalikoulu on iso koulu. Koulussa toimii alakoulu, yläkoulu ja lukio. Oppilaita on yhteensä noin1150.
Rehtori Satu Kekki kertoo, että Varisuolla asuu paljon perheitä, joissa ei puhuta suomea kotona.
Oppilaan äidinkieli voi olla esimerkiksi arabia, viro, albania tai ukraina. Varissuolla puhutaan noin 50 eri kieltä.
– Opetuksessa huomioidaan se, että meillä on paljon oppilaita, jotka eivät osaa hyvin suomea. Opettajat käyttävät selkeää ja helppoa kieltä. Opetuksen apuna käytetään myös paljon kuvia, Kekki mainitsee.
– Etenkin ohjeet pitää antaa selkeästi, kuvataiteen opettaja Hanna Lehtilä lisää. Joskus luokanopettajan tukena voi olla myös toinen opettaja, joka puhuu lapsen äidinkieltä.
”Wallah, mä vannon!”
– Me yritämme koulussa parhaamme, mutta emme voi tehdä yksin kaikkea. Jos kotona ja kavereiden kesken puhutaan jotain muuta kieltä kuin suomea, suomen kielen oppiminen ei ole helppoa, Kekki mainitsee.
Käytännössä osa Varissuon lapsista käyttää nykyään sekakieltä. Se tarkoittaa, että suomen kielen seassa käytetään vieraskielisiä sanoja. Varissuolla käytetään esimerkiksi sanontaa ”Wallah, mä vannon”. Se tarkoittaa, että asia vannotaan jumalan nimeen. Se tarkoittaa myös, että asiaa tarkoitetaan oikeasti.
Varissuon lempinimi on Vakke. Sekakieltä kutsutaankin usein leikillisesti Vakke-murteeksi.
Varissuo on oma kaupunkinsa
Varissuo on melkein kuin oma kaupunkinsa Turun sisällä. Turun keskustaan on matkaa noin seitsemän kilometriä. Monet varissuolaiset eivät käy kovin usein keskustassa.
Rehtori Kekki arvioi, että Varissuolta ei haluta lähteä, koska asukkaat tuntevat siellä olonsa turvalliseksi. Varissuolla erilaisuus on tavallista, eikä siellä juurikaan kohtaa rasismia.
– Olisi kuitenkin hyvä, että varissuolaiset ja muut turkulaiset olisivat tekemisissä toistensa kanssa. Se rohkaisisi lapsia ja heidän vanhempiaan käyttämään enemmän suomen kieltä, Kekki toivoo.
Turkuun suunnitellaan parhaillaan raitiotietä eli raitsikkaa, joka kulkee Varisuolta Turun keskustaan. Päätöstä raitiotien rakentamisesta ei ole vielä tehty. Varissuolta Turun keskustaan kulkee kuitenkin usein busseja.
Varissuossa on valtavasti hyvää
Varissuon lähiöllä on hieman huono maine. Monet ajattelevat helposti, että Varissuolla olisi esimerkiksi paljon ongelmia ja levotonta.
Rehtori Kekin ja opettaja Lehtilän mielestä julkisuudessa on väärä kuva Varissuosta.
– Varissuo on värikäs ja virkeä lähiö, missä asuu monenlaista väkeä. Koululla on myös erittäin hyvät yhteydet alueen perheisiin. Turun normaalikoulu on myös Turun yliopiston harjoittelukoulu. Opettajaopiskelijat tekevät siellä työharjoittelunsa.
– Opiskelijat saavat täällä harjoitusta siitä, minkälaista on opettaa monikielisessä luokassa, Kekki huomauttaa.
– Varissuossa on valtavasti hyvää. Varissuolla eri kulttuurit näkyvät ja kuuluvat mukavalla tavalla. Ihmiset tekevät myös paljon asioita yhdessä, Kekki lisää.
Rehtori Kekki mainitsee, että Varissuon lapset ovat avoimia, ystävällisiä ja kohteliaita. Lapset on myös kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä.
Real Madrid vai FC Barcelona?
Palaamme vielä kuvistunnille. Kevätaurinko paistaa jo lämpimästi. Seiskaluokkalainen Ahmedalsaggad Alazawii kertoo, että aikoo myydä kesällä perheen kanssa mehua Pelttarin puistossa.
– Se on puisto keskellä Varissuota. Siellä pelaillaan ja vietetään muutenkin aikaa. Siellä on paljon väkeä kesällä, kun on kaunis ilma, hän selittää.
Monet lapset vierailevat kesällä myös vanhempiensa kotimaassa. Seiskaluokkalaisen Endi Kamberin kesän ohjelmaan kuuluu lisäksi jalkapallon pelaaminen. Hänen vanhempansa ovat kotoisin Kosovosta.
– Minun unelmani on tulla jalkapallossa ammattilaiseksi, hän kertoo.
Endi Kamberin suosikkijoukkue on Real Madrid. Mietimme yhdessä kumpi on parempi Real Madrid vai Barcelona. Sovimme kohteliaasti, että kummatkin ovat erittäin hyviä.
Varissuo on hyvä paikka elää
Hasan Habib johtaa Varissuon Yhdessä-yhdistystä. Yhdistys järjestää Varissuolla toimintaa esimerkiksi lapsille, yksinhuoltajille ja vanhuksille. Yhdistys haluaa tuoda yhteen ihmisiä erilaisista kulttuureista.
Myös Habibin mielestä elämä Varissuolla on hyvin yhteisöllistä. Ihmiset viettävät paljon aikaa yhdessä sukulaistensa ja ystäviensä kanssa. Habib muistuttaa, että Varissuolla on kuitenkin myös yksinäisiä ihmisiä. Yhdessä-yhdistys pyrkii tavoittamaan myös heidät.
– Esimerkiksi vanhukset voivat olla yksinäisiä, jos aviopuoliso on jo kuollut.
– Voi olla, että myös lapset asuvat kaukana. Jos vanhus on kotoisin toisesta maasta, hänen lähellään ei aina ole ihmisiä, jotka puhuvat hänen omaa kieltään, Habib muistuttaa.
Habibin mielestä Varissuo on hyvä ja rauhallinen paikka elää.
– Varissuon ostoskeskuksesta löytyy ruokatarvikkeita monista eri maista. Lähellä on luontoa ja kivoja paikkoja ulkoiluun.
– Varissuolla ei kuitenkaan ole enää terveyskeskusta. Se on huono juttu, Habib miettii.
