Varhaisperuna on perinteinen kesäherkku

Teksti: Jesse Verkkoperä, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Silja-Riikka Seppälä
Uutinen julkaistu: 12.06.2025

Varhaisperunan sato on hyvä tänä kesänä. Monet ostavat ensimmäiset suomalaiset varhaisperunat juhannusviikolla.

Varhaisperunat istutettiin tänä vuonna aikaisin. Sää suosi perunoita eli sää oli todella hyvä. Siksi viljelijät odottavat isoa satoa. Varhaisperunaa saadaan tänä vuonna erityisen paljon. Varhaisperuna on perunalajike, jota viljellään keväisin.

Ensimmäinen sato varhaisperunaa korjattiin jo toukokuussa. Yleensä varhaisperunoita saadaan vasta kesäkuussa.

Peruna vaatii oikeanlaisen sään. Peruna kasvaa hyvin, jos on sopivan viileää. Jos on liian lämmin, perunat kasvavat liikaa. Silloin ne halkeavat. Jos peruna halkeaa, se menee pilalle.

Jos sataa liikaa, perunat kärsivät. Myös pakkanen estää perunaa kasvamasta kunnolla. Peruna tarvitsee siis oikeanlaisen sään. Tänä vuonna oli hyvä sää viljellä varhaisperunaa.

Varhaisperunaa viljellään erityisesti Varsinais-Suomessa. Varsinais-Suomi on etelässä ja meren rannalla. Perunat kasvavat siellä hyvin. Varsinais-Suomen suurin kaupunki on Turku.

Varhaisperunat ovat herkullisia. Monet suomalaiset pitävät varhaisperunoista. Varhaisperunat keitetään ja syödään usein voin kanssa. Ne ovat osa suomalaista kesää.

Kaupoissa ja toreilla on suomalaisia ja ruotsalaisia varhaisperunoita. Varhaisperunaa saadaan myös muulta maailmasta. Monet ostavat ensimmäiset suomalaiset varhaisperunat juhannusviikolla.

Varhaisperunat ovat vähän kalliimpia kuin muut perunat. Kuitenkin suomalaiset ovat valmiita maksamaan varhaisperunoista. Varhaisperunat ovat niin herkullisia. Myös mansikat kuuluvat kesän herkkuihin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Varhaisperuna on perinteinen kesäherkku”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)