Valtiovarainministeri Riikka Purra esitteli oman ehdotuksensa valtion budjetista ja uusista säästöistä viime viikolla. Purran ehdotuksen mukaan Suomen valtion pitää vähentää menoja 900 miljoonalla eurolla vuonna 2026. Säästöt kohdistuvat esimerkiksi maahanmuuton kuluihin, yliopistojen rahoitukseen ja erilaisten järjestöjen tukiin.
Riikka Purra ehdottaa, että Suomi ei ota enää lainkaan kiintiöpakolaisia. Pakolaiskiintiö on tällä hetkellä 500 henkilöä vuodessa. Purra ehdottaa, että valtio säästää kehitysavusta 140 miljoonaa euroa.
Sote-järjestöjen eli sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien järjestöjen tukia leikataan 100 miljoonalla eurolla. Hallitus on aiemmin leikannut järjestöjen tukia 140 miljoonalla eurolla.
Valtiovarainministeri ehdottaa lisäksi, että Opetushallitus lakkautetaan. Opetushallitus siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön yhteyteen. Näin säästetään 15 miljoonaa. Myös yliopistojen tutkimusrahoitus vähenee.
Budjettiehdotus sisältää myös kuntien peruspalvelujen leikkaamista. Kuntien valtionosuuksia leikataan ehdotuksessa 150 miljoonalla eurolla. Kuntien peruspalveluihin kuuluvat esimerkiksi peruskoulut ja varhaiskasvatus.
Valtiovarainministeri Riikka Purra on perussuomalaisten puheenjohtaja ja kansanedustaja. Hallituksessa on myös kolme muuta puoluetta eli kokoomus, RKP ja kristillisdemokraatit. Kokoomus ja RKP sanovat, että budjettiesityksessä otetaan huomioon vain perussuomalaisten kannattajat. Puolueiden mukaan budjettiesityksestä ei keskusteltu etukäteen kesällä hallituksessa.
Oppositiopuolueet eli puolueet, jotka eivät ole hallituksessa, arvostelevat budjettiehdotusta. SDP, vihreät ja vasemmistoliitto eivät hyväksy sitä, että hallitus aikoo leikata lisää järjestöiltä, kulttuurilta ja koulutuksesta.
Hallitus päättää ensi vuoden budjetista eli talousarviosta syyskuun alussa. Budjetti tarkoittaa neuvottelua valtion ensi vuoden tuloista ja menoista. Budjettineuvotteluista käytetään myös nimitystä budjettiriihi.

