Joidenkin maahanmuuttajatyttöjen ja -naisten täytyy elää tiukkojen sääntöjen mukaan. Heidän täytyy pukeutua peittäviin vaatteisiin ja ehkä pitää huivia. He eivät saa harrastaa mitä tahansa. He eivät saa esimerkiksi pelata jalkapalloa. He eivät saa olla ulkona illalla. He eivät saa viettää aikaa poikien kanssa, etenkään suomalaisten poikien, jotka eivät ole muslimeita.
Nämä tiukat säännöt ovat olemassa, koska naisten ja tyttöjen täytyy ylläpitää perheen kunniaa. Jos tytöt rikkovat sääntöjä, koko perhe joutuu häpeämään. Sääntöjä kutsutaan kunniasäännöiksi.
Kunniaväkivalta tarkoittaa henkistä ja ruumiillista väkivaltaa, jolla miehet puolustavat perheensä tai sukunsa kunniaa. Sitä esiintyy erityisesti Etelä-Aasiaan, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan kulttuureissa.
Helsingin Sanomat kirjoitti äskettäin kunniasäännöistä ja kunniaväkivallasta. Nuoret maahanmuuttajanaiset kertoivat, että heitä on pahoinpidelty. Heitä on myös uhattu väkivallalla, jos he eivät noudata tiukkoja sääntöjä. Useimmiten naisten isät tai muut sukulaiset uhkaavat heitä väkivallalla. Jotkut naiset pakenevat turvakotiin.
Ministerit selvittävät asiaa
Sisäministeri Maria Ohisalo sanoo, että kunniaväkivallan ongelma tunnistetaan ja otetaan tosissaan. Sisäministeri aikoo kutsua koolle asiantuntijoita ja kansalaisjärjestöjä keskustelemaan väkivallasta, jota maahanmuuttajanaiset kohtaavat.
Opetusministeri Li Anderssonin mukaan tiedetään, että osa maahanmuuttajanaisten perheistä painostaa naisia.
– Asiasta ei ole keskusteltu tarpeeksi. Kouluissa opettajat eivät aina tiedä, mitä pitäisi tehdä.
