Venäjä hyökkäsi laittomasti Ukrainaan 24.2.2022. Sota näkyi nopeasti myös Irina Varavinan kotikaupungissa Tserkasissa. Kaupunki sijaitsee 180 kilometriä Kiovasta etelään.
– Taivaalla näkyi iltaisin raketteja. Oli paljon räjähdyksiä. Tyttäreni Diana pelkäsi. Hän halusi, että lähtisimme pakoon, Varavina muistelee.
Hän oli seurannut uutisia. Hyökkäys ei ollut aivan yllätys. Se oli kuitenkin suuri järkytys.
– Emme voineet uskoa, että sellaista voi oikeasti tapahtua. Minullakin on paljon venäläisiä ystäviä. Monilla ukrainalaisilla on myös sukulaisia Venäjällä.
Autolla Puolaan ja kohti Suomea
Varavinat lähtivät pakoon, kun sotaa oli kestänyt muutama päivä. He suuntasivat autolla kohti Puolaa.
– Maanteillä oli paljon sotilasajoneuvoja ja panssareita. Moniin kaupunkeihin ei päässyt lainkaan. Reitti täytyi suunnitella tarkkaan.
Lopulta Varavinat pääsivät Puolan rajan yli. Heitä vastassa olivat ukrainalaiset ystävät, jotka olivat asuneet Suomessa jo pitkään. Ystävät olivat matkustaneet Puolaan Suomesta. He lähtivät kuljettamaan pakolaisia kahdella pienellä linja-autolla kohti Suomea ja Laitilaa.
– Alun perin ajattelin, että olemme Suomessa vain pari kuukautta. Mutta nyt aikaa on kulunut jo melkein kolme vuotta.
Varavinat löysivät asunnon Laitilasta. Irina pääsi suomen kielen kurssille. Hän sai myös puoleksi vuodeksi töitä päiväkodista.
Musiikki tuo iloa elämään
Irina Varavina työskenteli Ukrainassa musiikin opettajana. Nyt hän jatkaa Suomessa työtä ukrainalaisten pakolaisten kanssa. Hänellä on nykyään oma toiminimi eli pieni yritys.
– Kuorossa ukrainalaiset pääsevät tapaamaan muita ukrainalaisia. Musiikki tuo iloa meidän kaikkien elämään.
Irina kertoo, että monet pakolaiset ovat hyvin stressaantuneita.
– Pakolaisilla on suuri huoli sukulaisistaan Ukrainassa.
Ukrainalaiset juuret ovat tärkeät
Irina tekee musiikkia myös ukrainalaisten lasten kanssa. Laitilassa lapsilla on Ukrainan värit -kuoro ja Turussa pieni Toivo-yhtye.
– Lapsille on tärkeää, että he eivät unohda ukrainalaista kulttuuria ja perinteitä. On myös tärkeää, että he tutustuvat Suomen ja muun Euroopan kulttuuriin.
Irina on iloinen, että hän saa työskennellä ammatissa, jonka osaa ja jota rakastaa.
– Toivon, että voin olla hyödyksi. Haluan auttaa erityisesti nuoria. Kulttuuri on tärkeää kaikille lapsille ja se auttaa vaikeissa tilanteissa.
Suomessa on paljon opittavaa
Suomessa on paljon uutta Irina Varavinalle.
– Tärkeintä on tietenkin oppia suomen kieli. Nykyään opiskelen suomen kieltä itsenäisesti. Tavoitteenani on oppia joka päivä ainakin yksi uusi sana.
Aluksi myös monet ihan arkiset asiat olivat vaikeita.
– Esimerkiksi suomalaiset ystäväni opastivat minua, miten bussissa ostetaan matkalippu, Irina Varavina kertoo.
Suomalaiset ovat auttaneet Varavinaa ja muita ukrainalaisia pakolaisia. Suomalaiset ovat lahjoittaneet heille esimerkiksi vaatteita ja huonekaluja.
– Suomi on pohjoinen maa ja täällä on talvella kylmää. Mutta suomalaisilla ihmisillä on hyvin lämmin sydän.
Irina soittaa joka päivä äidille
Varavinan äiti asuu edelleen Ukrainassa. Varavina on häneen yhteydessä joka päivä.
– Äitini ei halua muuttaa pois Ukrainasta. Olen huolissani hänestä. Viime aikoina hänen kotinsa lähellä on ollut entistä enemmän Venäjän raketti-iskuja.
Irinan kotitalossa asuu nykyään pakolaisia, jotka ovat muuttaneet sotaa pakoon Itä-Ukrainasta.
– He huolehtivat myös kissastani Bonjasta.
Suomi on jo toinen kotimaa
– En ole varma, muutanko enää takaisin Ukrainaan, kun sota joskus loppuu. Toinen kotini on nyt Suomessa, ja täällä on turvallista.
Irinan 18-vuotias tytär Diana on kotoutunut hyvin Suomeen. Hän opiskelee viulistiksi Turun konservatoriossa.
– Myös mieheni asuu Suomessa. Poikani opiskelee Puolassa. Hän aloitti opintonsa jo ennen sotaa.
Rauhaa vuodelle 2025
Kuten suomalaisille myös ukrainalaisille joulu on tärkeä juhla. Monet joulun perinteet ovat kuitenkin erilaisia.
– Ukrainassa ihmiset kulkevat jouluna talosta taloon laulamassa ja toivottamassa toisilleen hyvää joulua.
Ukrainalaisiin jouluruokiin kuuluu esimerkiksi kutia. Se on vehnästä valmistettu vanukas, jossa on esimerkiksi unikonsiemeniä ja hunajaa.
Ukrainassa juhlitaan tietenkin myös uutta vuotta.
Mitä Irina Varavina toivoo vuodelta 2025?
– Siihen on helppo vastata. Toivon, että Ukrainaan tulee rauha.
Ukrainan sota on jatkunut melkein kolme vuotta
Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2.2022. Sota alkoi Itä-Ukrainassa jo vuonna 2014, kun Venäjä valtasi Krimin niemimaan.
Venäjä miehitti vuonna 2014 laittomasti Krimin niemimaan, joka kuuluu Ukrainalle. Ukrainan itärajalla on ollut sota siitä lähtien.
Helmikuussa 2022 Venäjä hyökkäsi suurella voimalla Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Venäjä on valloittanut alueita erityisesti Ukrainan itäosasta.
Venäjä myös pommittaa kaupunkeja kaikkialla Ukrainassa.
Ukrainalaiset puolustavat maataan. Sodan alussa ukrainalaiset onnistuivat esimerkiksi estämään Venäjän hyökkäyksen pääkaupunkiin Kiovaan.
Länsimaat auttavat Ukrainaa
Länsimaat tukevat Ukrainaa taloudellisesti ja aseilla. Länsimaat eivät ole kuitenkaan lähettäneet Ukrainan avuksi sotilaita. Länsimaat pelkäävät, että sota laajenee koko maailmaan. Venäjällä on myös ydinase.
Myös Suomi tukee Ukrainaa. Venäjän hyökkäyksen jälkeen Suomi päätti lisätä omaa turvallisuuttaan ja liittyi sotilasliitto Natoon.
Ukrainan tilanne saattaa muuttua Yhdysvaltojen presidentinvaalien takia. Yhdysvaltojen uusi presidentti Donald Trump saattaa vähentää tukea Ukrainaan. Trump aloittaa presidenttinä tammikuussa 2025.
